Germania: măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și salariați

Germania: măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și salariați

Echipa redacțională: Denisa Avram, Ionela Bucur, Isabella Iordan, Iulia Lupașcu

Guvernul german a anunțat o serie de măsuri pentru sprijinirea întreprinderilor în timpul și după criza COVID-19. Aceste măsuri includ:

Amânarea plăților pentru asigurări sociale

Dacă o companie se confruntă cu dificultăți financiare severe ca urmare a pandemiei COVID-19, aceasta poate solicita amânarea plății contribuțiilor la asigurările sociale. Compania va depune o cerere la Casa de Asigurări de Sănătate de care aparține, atașând documentele care  dovedesc îndeplinirea condițiilor de eligibilitate. Mai multe informații pot fi accesate aici.

Măsuri de scutire de impozite

Statelor federale germane li s-a solicitat să ia măsurile fiscale descrise mai jos. Mai multe informații pot fi obținute pe site-urile web ale fiecărui stat federal.

  • Permiterea  amânării plăților fiscale prin oficiile fiscale;
  • Anularea măsurilor executorii sau a amenzilor pentru neplata impozitelor pentru companiile afectate economic de epidemie, până la sfârșitul anului 2020;
  • Amânarea obligativității de plată a impozitelor în avans (Vorsteuer) către biroul de finanțe (Finanzamt) – contactați Steuerberater-ul vostru pentru mai multe informații;
  • Renunțarea la dobânzi sau alte taxe similare care se aplică din cauza crizei (amenzi, dobânzi la plățile amânate etc.)

Împrumut start-up ERP

Se acordă împrumuturi pe o perioadă de maximum 10 ani, cu 2 ani fără rambursare, pentru companiile înființate în ultimii 5 ani. Cererile trebuie făcute prin intermediul partenerilor de finanțare KfW, mai multe informații pot fi accesate aici.

Împrumut pentru antreprenori KfW

Se acordă împrumuturi pe o perioadă de până la 2 ani pentru IMM-uri sau de până la 5 ani, cu un an fără rambursare, pentru companiile înființate de cel puțin 5 ani. Cererile trebuie făcute prin intermediul partenerilor de finanțare KfW, mai multe informații pot fi accesate aici.

  • Credit KfW pentru dezvoltare, destinat companiilor mari (Konsortialkredit),  pentru investiții și cash-flow, împrumut care poate fi utilizat pentru inovație și digitalizare de către companii înființate de cel puțin 5i ani. Creditul poate fi accesat de companiile germane dar și străine care își desfășoară activitatea pe teritoriul Germaniei și au o cifra de afaceri de pana la 2 miliarde de euro. Mai multe informații pot fi accesate aici.
  • Programul special KfW initial (a fost modificat în 23.03.2020,)

Pe lângă instrumentele de suport KfW existente, KfW va crea un program special pentru IMM-uri. Prin acest program, statul va garanta până la 80% din noile împrumuturi, dar nu mai mult de 50% din datoria totală a unei companii. Măsurile vor permite KfW să ofere lichiditate sub formă de împrumuturi subvenționate companiilor afectate de epidemia Coronavirus, în strânsă cooperare cu băncile comerciale. Companiilor le este solicitat să-și contacteze băncile și să dovedească că nu întâmpinau probleme financiare înainte de 31 decembrie 2019. Citiți mai multe despre cum să accesați finanțarea de la KfW aici.

  • Sprijin pentru IMM-uri, prin Băncile de garantare pentru IMM-uri: solicitantul trebuie să contacteze banca locală și să depună, gratuit, o cerere de finanțare online prin portalul de finanțare. Mai multe informații pot fi accesate aici.

O serie de măsuri de sprijin sunt disponibile, de asemenea, la nivel de stat / local:

  • Berlin: Investitionbank Berlin (IBB) oferă garanții sau sprijin financiar pentru sectoarele care anterior nu erau eligibile dar sunt puternic afectate de epidemie, inclusiv domeniul retail /retail. Mai multe informații pot fi accesate aici.
  • Bavaria: ministerele de stat din Bavaria furnizează ajutor de urgență, în funcție de numărul de angajați pe care îi are compania, precum și scutiri fiscale companiilor care necesită lichidități..
  • Schleswig-Holstein: Banca de investiții Schleswig-Holstein oferă finanțare IMM-urilor care necesită lichidități ca urmare a scăderii vânzărilor. IMM-urile trebuie să aibă modele de afaceri bine stabilite, un grad de îndatorare sustenabil și fără rezultate financiare negative. Pentru a accesa aceste fonduri, contactați banca comercială care trebuie să trimită aici o cerere simplificata (SH-Förderinitiative Matthias Voigt), împreună cu documentele justificative (inclusiv extrase financiare și documentație privind modelul de activitate al companiei).
  • Hamburg: O serie de programe de finanțare sunt furnizate de Hamburger Investitions-und Förderbank (IFB) mai multe detalii aici

Măsuri anunțate ulterior celor deja menționate mai sus

  • Pe data de 15.03.2020, guvernul a convenit să închidă următoarele afaceri: unitățile sportive publice și private, piscine și wellness, studiouri de fitness, locuri de joacă, baruri, cluburi, discoteci, pub-uri, teatre, opere, săli de concerte, muzee, târguri comerciale, expoziții, cinematografe, parcuri de distracții și grădini zoologice, piețe, cazinouri, case de pariuri, bordeluri. De asemenea, sunt interzise și întâlnirile în biserici, moschei și sinagogi.
  • La data de 23.03.2020, guvernul federal german decide un pachet de măsuri economice extins, destinat mediului de afaceri privat, cu scopul de a salva economia germană aflată în criză în urma epidemiei COVID-19.
  • Ministrul de Finanțe, Olaf Scholz (SPD), alocă sume adiționale celor promise cu o săptămână în urmă, în valoare de 156 miliarde de euro, reprezentând fonduri pentru împrumuturi și ajutor de urgență. El a declarat că suma totală acordată până acum se ridică la 750 miliarde de euro.
  • Măsurile adoptate exprimă dorința guvernului german de a pune la dispoziția antreprenorilor și firmelor lichidități, pentru a evita o supraîndatorare a acestora, falimentul și pierderea locurilor de muncă.
  • Ca urmare a măsurilor adoptate, companiile mici, întreprinzătorii și freelancerii, cum ar fi artiștii și meseriașii, ar trebui să primească subvenții directe de până la 15.000 de euro pe parcursul a trei luni. Aceste fonduri însumează 50 de miliarde de euro.
  • Companiile mari ar trebui consolidate cu capital pus la dispoziție dintr-un fond de stabilizare, iar statul ar trebui, de asemenea, să poată participa ca acționar în cadrul companiilor. Se acordă o sumă de până la 400 de miliarde de euro pentru garantarea împrumuturilor, iar 100 de miliarde de euro sunt disponibile pentru posibile investiții în companii.
  • Aceste măsuri financiare suplimentează Programul Special de creditare prin banca de dezvoltare KfW (Kreditanstalt für Wiederaufbau) garantat de stat. Această bancă este o instituție stat, dar nu are atribuțiile unei bănci centrale. Ministerul Federal al Finanțelor exercită supravegherea legală asupra KfW Bank. Statul garantează, prin KfW, credite cu valoare nelimitată, pâna la 90% din sumele împrumutate, cu dobânzi de 1%-1,46% pentru întreprinderile mici și mijlocii și 2%-2,12% pentru întreprinderile mari. Analiza de risc pentru creditele de până la 3 milioane de euro va fi făcută de băncile comerciale prin care antreprenorii vor accesa aceste credite, iar pentru sume de până la 10 milioane de euro, procesul de acordare va fi simplificat, asigurându-se o formă de accesare rapidă a acestor credite.
  • În plus, proprietarii nu ar trebui să mai fie autorizați să anuleze contractele cu chiriașii dacă aceștia nu vor putea plăti chiria din cauza epidemiei. În cazul cererilor pentru Hartz IV (ajutor social), evaluarea activului și cuantumului chiriei apartamentului ar trebui suspendate timp de șase luni. Familiile cu venituri reduse ar trebui să poată primi mai ușor un ajutor suplimentar pentru copii.
  • Cu reglementări extinse privind șomajul tehnic “Kug (Kurzarbeitergeld)”, companiile ar trebui să fie, de asemenea, în măsură să mențină mai ușor angajații în loc să-i trimită în șomaj.
  • Spitalele din Germania urmează să fie susținute cu peste 3 miliarde de euro.
  • De asemenea, cabinetul a promis că guvernul va depune eforturi sporite în ceea ce privește protecția bolnavilor și suplimentarea fondurilor de cercetare în căutarea unui vaccin împotriva COVID-19 cu 145 milioane de euro.
  • Legea privind insolvența va fi relaxată, urmând ca întreprinderile să iși poată organiza întrunirile generale anuale și online.

Alte informații privitoare la modul de accesare a fondurilor și ajutoarelor de stat oferite vom avea zilele următoare.

Proiectul DGB ,,Faire Mobilität” a înființat o linie telefonică la nivel național, unde se pot afla detalii cu privire la problemele din domeniul dreptului muncii în timpul crizei Corona, precum și sfaturi pentru ajutor suplimentar. Linia telefonică este valabilă de luni până vineri, între orele 9:00 – 12:00 și între 14:00 – 18:00 la numărul de telefon: 0800 0005602

***

În perioada următoare, echipa noastră va continua să monitorizeze cele mai importante măsuri luate de autoritățile din Germania și să vă explice în ce fel vă afectează acestea. Vă reamintim însă că noi lucrăm în regim de voluntariat și nu reprezentăm autoritățile române.

***

Drepturile dumneavoastră de muncă în Germania în timpul crizei Corona în limba română.

Proiectul DGB ,,Faire Mobilität” a înființat o linie telefonică la nivel național unde se pot afla detalii cu privire la problemele din domeniul dreptului muncii în timpul crizei Corona. Noi oferim o primă orientare, precum și sfaturi pentru ajutor suplimentar.

CORONA ȘI DREPTURILE MUNCII

Linie telefonică gratuită:

0800 0005602

Luni- vineri, între orele 9:00 – 12:00 și între 14:00 – 18:00.

Informații în limba română:

4
Austria: măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și angajați

Austria: măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și angajați

Echipa redacțională: Ioana Gosman, Isabella Iordan, Iulia Lupașcu

Guvernul federal austriac prin Ministerul Economiei (Bundesministeriums für Digitalisierung und Wirtschaftsstandort) oferă un pachet de ajutor în valoare de 38 de miliarde de Euro pentru a preveni șomajul masiv și insolvența companiilor. 

Prioritatea este ajutorarea întreprinderilor autohtone, mai ales a întreprinderilor familiale, a IMM-urilor și implicit a locurilor de muncă asigurate de acestea. 

Ajutorul este structurat astfel:

  • 4 miliarde de Euro – ajutor de urgență pentru asigurarea trecerii angajaților în regim de lucru de scurtă durată și pentru a sprijini IMM-urile.
    Condițiile în care firmele își vor putea trece angajații în regim de lucru cu program scurt vor fi mai flexibile (vor putea exista angajați care își reduc timpul de lucru cu 100%) iar statul va plăti o parte mai mare din salariu pentru o perioadă mai lungă de timp.
  • 9 miliarde de Euro – garanții pentru asigurarea împrumuturilor
  • 15 miliarde de Euro – ajutor de urgență pentru ramurile economiei atinse în mod special de criza Coronavirus
  • 10 miliarde Euro – în amânări de taxe și impozite pentru IMM-urile afectate de scăderea vânzărilor

Munca cu program redus

Reducerea programului de munca este un mijloc încercat și flexibil, care și-a dovedit utilitatea în timpul crizei financiare din 2008/2009. Reducerea temporară a programului normal de muncă și a salariilor permite păstrarea unui număr cât mai mare de salariați. Noutatea în ceea ce privește programul de lucru scurt în criza Corona este că acesta poate fi aplicat mult mai repede, în 48 de ore.

IMM-urile vor putea trece angajații în program redus de muncă dacă îndeplinesc următoarele condiții:

  • Au dificultăți economice temporare legate de COVID-19 (Corona).
  • Înregistrează o scădere a necesarului de ore de muncă de cel puțin 10% și de maximum 90% din programul normal de muncă prevăzut de lege sau convenția colectivă. O perioadă de oprire de până la 100% este posibilă în perioada de criza, dar în medie nu poate depăși 90%.
  • Încheie un acord cu angajații prin care menționează condițiile specifice care determină reducerea programului de lucru, definirea orelor de muncă pierdute, durata aplicării măsurii și se angajează să nu concedieze salariații. 

Actele necesare se pot downloada online și trebuie trimise la Camera de Muncă (AMS) folosind aplicația eAMS sau la adresele de e-mail de aici
Pentru angajații care vor fi trecuți în program de lucru redus, statul va asigura un ajutor pentru o perioadă de 3 luni cu posibilitate de extindere la maxim 6 luni. Angajatorul va plăti orele lucrate, iar statul va acoperi restul până la un procent din salariul brut astfel:

  • pentru salariile brute întregi de până la 1.700 EUR, 90% din salariul net;
  • pentru salariile brute întregi de până la 2.685,00 EUR, 85% din salariul net;
  • pentru salariile brute întregi de până la 5.370,00 EUR,  80% din salariul net.

Ucenicii continuă să primească 100% din compensația anterioară de ucenicie (taxa de ucenicie).

Valoarea ajutorului, în funcție de numărul de angajați, salariu și programul de lucru redus, poate fi estimată cu ajutorul calculatorului de aici.

Garanții sporite pentru IMM-uri și extinderea garanțiilor și pentru companii mai mari

Companiile trebuie să poată continua plata facturile către furnizori, iar acest lucru va fi facilitat prin acordarea de garanții. Până acum, aceste fonduri erau disponibile doar pentru IMM-uri, iar acum sunt extinse și la companii mai mari (inclusiv companii de top). În plus, liniile de credit ale IMM-urilor vor fi și ele extinse. Orice companie care are nevoie de o garanție ar trebui să o poată obține.

1. Banca federală de dezvoltare (AWS) are un program de acordare a acestor garanții și puteți afla mai multe detalii aici sau sunând la hotline-ul special aici.

Programul de ajutor AWS are următoarele caracteristici:

  • Sprijinul se acordă IMM-urilor comerciale și industriale, precum și persoanelor/companiilor care exercită în mod independent o profesie liberală (excluzând companii din industria turismului și a timpului liber) care nu sunt în procedură de reorganizare sau în insolvență la cererea creditorilor.
  • Sunt excluse societățile de asigurări (sunt acceptați doar broker individuali), bănci, societăți de dezvoltare imobiliară, societăți de leasing, societăți agricole.
  • IMM-ul care dorește garanții bancare din partea AWS trebuie să furnizeze: 
    • Acordul băncii care acordă împrumutul că acceptă garanții din partea AWS 
    • Evaluarea bancară 
    • Confirmarea din partea băncii că entitatea solicitantă nu este în reorganizare (conform criteriilor URG) în anul de activitate precedent cererii.
  • Garanția poate acoperi împrumuturi pentru finanțarea capitalului operațional (de exemplu, achiziționarea de bunuri, costurile de personal), precum și finanțarea pentru amânarea liniilor de credit existente ale companiilor care nu au lichidități suficiente pentru operațiunile în curs din cauza „crizei virusului corona” sau sunt afectate de pierderea comenzilor.
  • AWS va putea garanta până la 80% dintr-un împrumut de până la 2,5 milioane EUR pe IMM. 
  • Perioada de garanție este de maxim 5 ani. 
  • AWS va percepe o taxă de garanție: de la 0,3% p.a. – în funcție de riscul angajamentului – în general nu se aplică dacă acest lucru este permis în conformitate cu legislația UE privind ajutorul de stat colateral.
  • Nu este necesară o garanție de împrumut din partea IMM-ului și nici o angajare a răspunderii personale a proprietarilor companiei.
  • Ajutorul nu trebuie să conducă la o simplă restructurare a datoriei firmei, ci trebuie să servească la asigurarea și extinderea lichidității.

2. Pentru societățile comerciale din turism, banca austriacă pentru industria hotelieră și de turism (ÖHT) a pus, de asemenea, la dispoziție o line telefonică de urgență și un pachet de ajutor pentru IMM-uri.

Documentele pentru acordarea ajutorului pot fi descărcare online și pot fi depuse tot online. Cererile se procesează în regim de urgență și cele considerate eligibile sunt trimise ministerului de finanțe (BMF) în maxim 2 zile.

  • Pentru a fi eligibile, IMM-urile trebuie să depună următoarele acte online:
    • Fișa informativă a companiei
    • Cerere de aplicare în programul special de garanții „Coronavirus” (semnată de banca care acordă împrumutul pentru care solicitați garanții)
    • Situații financiare anuale din  2018 sau mai recente
  • Garanția solicitată nu poate depăși 80% din valoarea imprumutului. Suma maximă pentru un nou împrumut (credit de cont curent) sau pentru finanțare (descoperit de cont curent) este de  500.000 EUR – suma maximă a garanţiei, prin urmare, va fi 400.000 EUR.
  • Nu se cer garanții suplimentare: nici răspunderea personală a antreprenorului, nici cartea funciară sau alte garanții;
  • Nu există costuri – taxa de procesare și alte comisioane sunt suportate de Ministerul Turismului (BMLRT). 

Fond de protejare pentru IMM-uri și PFA (Ein-Personen-Unternehmen) 

IMM-urile, și astfel multe întreprinderi familiale austriece, beneficiază de un fond de dificultate. PFA-urile pot beneficia de amânarea contribuțiilor la asigurările sociale. De asemenea, va fi posibilă reducerea contribuției provizorii și scutirea completă de la plata  dobânzii neplătite.

Fond de acțiune de până la un miliard de euro pentru întreprinderile de familie, profesiuni liberale (Selbstständige) și PFA

Întreprinderile familiale, angajații independenți și PFA-urile care nu beneficiază de sprijinul oferit de stat au opțiunea de a accesa fonduri din Fondul de Dificultate.

Consolidarea lanțurilor de aprovizionare

Lanțurile de aprovizionare fragile trebuie consolidate pentru a asigura aprovizionarea cu alimente și medicamente în Austria și Europa. De asemenea, lanțurile de producție de mănuși, dezinfectanți și alte articole de protecție trebuie să fie relocate în Austria. În viitor se lucrează la un pachet de măsuri care să asigure producerea de medicamente esențiale, cum ar fi antibiotice și penicilină în Europa. Aceasta va deveni o parte a strategiei industriale a UE.
A fost înființat un grup de acțiune COVID-19 Business la Viena care asigură comunicarea rapidă în cazul firmelor care au dificultăți din cauza întreruperilor lanțurilor internaționale de aprovizionare. Problemele sunt discutate inclusiv cu reprezentanții ambasadelor pentru a găsi soluții rapide.

Măsuri luate de către biroul fiscal / Ministerul Federal al Finanțelor

Din cauza blocajelor de natură economică sau de lichiditate provocate de criza Covid-19, există posibilitatea de a solicita amânarea sau plata în rate a taxelor. În plus, se poate cere reducerea dobânzii de amânare și chiar scutirea de plată a dobânzii (mai multe detalii aici).

Scutirea fiscală include următoarele măsuri:

  • Reducerea plăților de avans / impozit pe profit pentru anul 2020 (până la zero)
  • Scutire de plată, amânare sau plată în rate – perioada de plată a impozitelor poate fi amânată până la 30 septembrie 2020 (amânare) sau plata în rate poate fi solicitată până la 30 septembrie 2020.
  • Neaplicarea sancțiunilor implicite – dacă a fost stabilită o suprataxă de întârziere pentru o taxă care nu a fost plătită la timp, companiile în cauză pot solicita anularea acesteia.
  • Prelungirea termenului pentru depunerea declarațiilor fiscale anuale pentru 2019. Pentru declarațiile fiscale anuale privind impozitul pe venit, impozitul pe societăți, impozitul pe vânzări și determinarea veniturilor (§ 188 BAO), perioada se extinde în general până la 31 august 2020.
  • Se prelungește perioada de depunere a declarațiilor fiscale până la 31 august 2020, fără a se percepe dobânzi de întârziere.

Contribuabilii pot solicita reducerea impozitului pe venit sau a plăților în avans pentru societăți până la 31 octombrie 2020, în cazul în care venitul preconizat pentru anul respectiv este mai mic. Cererea trebuie să conțină o justificare în care sunt expuse așteptările reduse ale profitului datorate situației economice schimbate (de exemplu, scăderea vânzărilor din cauza crizei Covid-19).

Măsuri privind asigurările sociale

Toate persoanele asigurate care se așteaptă la pierderi financiare din cauza virusului corona sau care sunt afectate de boală sau carantină primesc următorul sprijin din partea Casei de Asigurări:

  • Amânarea contribuțiilor
  • Plata în rate a contribuțiilor
  • Reducerea bazei de contribuție provizorie
  • Scutirea  totală sau parțială la plata dobânzilor neplătite

Cererile de amânare și plată în rate pot fi trimise prin e-mail sau depuse direct, folosind formularul online.

Baza de contribuție provizorie poate fi redusă online utilizând acest formular.

Apel de urgență pentru proiecte de cercetare COVID-19

Ministerul Economiei (BMDW), Ministerul Mediului (BMK) și Ministerul Învățământului și Cercetării (BMBWF) asigură împreună 23 de milioane de euro pentru companiile care planifică un proiect de cercetare și dezvoltare pentru cercetarea COVID-19. Proiectele individuale de cercetare și dezvoltare sunt finanțate de companii austriece care tratează următoarele subiecte legate de COVID-19 și pot fi implementate rapid:

  • Biologia virusului și transmiterea acestuia
  • Prevenirea și controlul infecțiilor
  • Cercetarea și dezvoltarea medicamentelor și a altor metode terapeutice, precum și dezvoltarea de noi abordări diagnostice
  • Planificarea și implementarea studiilor clinice (faza I sau II)

Una din cele mai bune surse de informații privind modul de acces al facilităților din pachetul de măsuri pentru IMM-urilor este Camera de Comerț și Industrie (WKK).

IMPORTANT – Camera de muncă pune la dispoziție informații despre drepturile angajaților în această criză în limba română aici

11
Italia: măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și salariați

Italia: măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și salariați

Echipa redacțională: Denisa Avram, Adrian Nedelcu, Iulia Lupașcu

Guvernul Italiei a anunțat o serie de măsuri economice și fiscale pentru a ajuta întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) din Italia, ca urmare a epidemiei COVID-19, în valoare de 25 milioane de euro, prin Decretul Cura Italia. 

Măsuri de sprijin economic

  • Guvernul italian a introdus o amânare a plăţilor pentru IMM-urile care au suferit o reducere parțială sau totală a activității. Este vorba despre plata pentru credite ipotecare, chirii, alte credite și împrumuturi pe termen scurt. Solicitarea de a obține o amânare pentru plăți trebuie transmisă băncii sau agentuluii financiar care a emis creditul. În acest fel, întreprinderile mici și mijlocii vor putea obține amânarea plăților ipotecilor, împrumuturilor și a liniilor de credit până la 30 septembrie 2020. Mai multe informații pot fi accesate aici.
  • Consolidarea Fondului de garanție pentru IMM-uri. Fondul a fost extins cu mai mult de 150%, ducând finanțarea garantată de actualele 40 de miliarde de euro la peste 100 de miliarde de euro. Proprietarii de întreprinderi mici vor putea obține o garanție directă de până la 80% la împrumuturi noi timp de 18 luni, care să nu depășească 3.000 €, oferite de bănci sau alți agenţi financiari. Acestea pot fi acordate gratuit și fără evaluare prin Fondul central de garantare pentru IMM-uri. Mai multe informații pot fi accesate aici.
  • Statul va garanta pentru Cassa Depositi e Prestiti (CDP), care la rândul său va oferi garanții și lichidități suplimentare băncilor pentru a permite extinderea finanțării și a lichidităților pentru întreprinderile mijlocii și mari care nu beneficiază de Fondul de garantare pentru IMM-uri. Mai multe informații pot fi accesate aici.

Măsuri fiscale

  • Guvernul Italian a decis suspendarea obligațiilor și plăților fiscale pentru a sprijini contribuabilii și a introdus stimulente și credite fiscale pentru susținerea economiei. Plățile efectuate înaintea  emiterii decretului nu pot fi rambursate contribuabilului. Termenul limită pentru plata oricărei rate datorate este amânat pentru 31 mai 2020. Mai multe informații pot fi accesate aici.
  • Obligațiile de natură fiscală, cum ar fi controalele fiscale, investigațiile, litigiile și obligațiile de respectare a impozitelor sunt suspendate până în iunie. Mai multe informații pot fi accesate aici.
  • Se acordă credit fiscal pentru dezinfectare: toate cheltuielile pentru dezinfectare, protecția salariaților și sanitarizare beneficiază de o rambursare de 50% din cheltuielile efectuate (până la o valoare de 20.000 € pe contribuabil). Mai multe informații pot fi accesate aici.
  • Un credit fiscal egal cu 60% din chiria pentru luna martie este acordat magazinelor închise din cauza unei situații de urgență. Mai multe informații pot fi accesate aici

Măsuri sociale 

  • Fondul pentru șomaj tehnic este extins pe întreg teritoriul național, la toți angajații, din toate sectoarele de producție. Angajatorii, inclusiv companiile cu mai puțin de 5 angajați, care își suspendă sau își reduc activitatea, pot recurge la șomajul tehnic pentru o durată  de maximum 9 săptămâni. Această posibilitate este extinsă și la companiile care beneficiază deja de concedieri extraordinare;
  • Posibilitatea accesării fondului de șomaj tehnic „COVID-19 de urgență” este extinsă și la angajații independenți (PFA), precum şi la angajații agenților economici înregistrați în Fondul pentru suplimentarea/integrarea salariilor (FIS) care angajează în medie peste 5 angajați;
  • O compensație de 600 EUR neimpozabilă este alocată lunar persoanelor care desfășoară activități independente și persoanelor fizice autorizate.

6
Franța: măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și salariați

Franța: măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și salariați

Echipa redacțională: Denisa Avram, Ina Georgescu, Isabella Iordan

Guvernul francez a anunțat o serie de măsuri pentru susținerea mediului de afaceri în timpul și după criza COVID-19. Aceste măsuri includ: 

Amânarea termenelor de plată aferente contribuțiilor sociale (URSSAF) 

  • Pentru întreprinderi: Angajatorii a căror dată scadentă URSSAF este 5 aprilie pot amâna plata contribuțiilor sociale prin reglarea sumei de plată într-un interval conform nevoilor lor specifice prin DSN (Déclaration Sociale Nominative). Plata contribuțiilor poate fi amânată cu până la 3 luni. Cererile trebuie depuse până la data de 5 Aprilie 2020 până la ora 23:59. Citește mai mult.
    • Pentru angajatorii care plătesc contribuțiile sociale fără a depune DSN: valorea poate fi ajustată prin a nu finaliza transferul bancar sau modifica suma direct în transferul bancar.
  • Pentru Persoanele Fizice Autorizate (travailleurs indépendants): Pentru plățile cărora data scadentă este 20 martie, plata nu va fi prelevată. În așteptarea unor măsuri noi, valoarea acestei plăți va fi redusă față de plățile următoare (aprilie – decembrie). Toate aceste proceduri sunt accesibile prin intermediul spațiului lor personal de pe site-ul Direcției Generale de Finanțe Publice. Pe lângă această măsură, PFA-urile pot solicita:
    • amânarea plăților – nu se vor aplica sancțiuni de întârziere sau creșteri  
    • ajustarea contribuțiilor pentru a ține cont de o scădere a veniturilor, prin re-estimarea veniturilor fără a aștepta declarația anuală
    • intervenție pentru acoperirea parțială sau totală a contribuțiilor sau pentru alocarea unei asistențe financiare excepționale

Amânarea termenelor de plată aferente impozitelor

  • Pentru companii: este posibilă solicitarea amânării fără penalități a următoarelor scadențe pentru impozitele directe (acompte d’impôt sur les sociétés, taxe sur les salaires) departamentului de impozite pentru întreprinderi la care este înregistrată întreprinderea. Dacă plata de impozite din luna martie a fost deja efectuată, se poate anula debitul direct SEPA prin online-banking. În caz contrar, aceștia au și posibilitatea de a solicita rambursarea de la departamentul de impozitare, odată ce debitul direct va fi efectuat. 
  • Pentru PFA-uri: este posibilă ajustarea ratei și a plăților anticipate în orice moment în mod direct. De asemenea, este posibilă amânarea plății impozitelor de reținere pe veniturile profesionale de la o lună la alta de până la trei ori dacă ratele sunt lunare, sau de la un trimestru la altul dacă plățile sunt efectuate trimestrial. Toate aceste proceduri sunt accesibile prin intermediul spațiului lor personal de pe site-ul Direcției Generale de Finanțe Publice

Reduceri fiscale directe

În cazul în care există dificultăți de plată, întreprinderile pot solicita contabilului public un plan de decontare pentru a dispersa sau amâna plata impozitelor. Dacă aceste dificultăți nu pot fi rezolvate printr-un astfel de plan, se pot solicita, în cele mai dificile situații, o remitere a impozitelor directe (impozitul pe profit, contribuția economică teritorială, de exemplu). Acordarea acestei măsuri este supusă unei examinări individuale a cererilor, luând în considerare situația și dificultățile financiare ale companiilor. Cererea poate fi descărcată aici.

Amânarea termenelor de plată aferente chiriei, facturilor de apă, gaz și electricitate

Micile companii vor putea beneficia de dreptul de a amâna plata chiriilor, a apei, a energiei electrice și a gazelor.

  • Pentru facturile de apă și energie electrică: companiile care întâmpină dificultăți privind plata facturilor de apă, gaze și energie electrică pot trimite o solicitare de amânare amiabilă fără întârziere prin e-mail sau telefon la furnizorul lor de apă, gaz sau energie electrică.
  • Pentru închirierea spațiilor comerciale: principalele federații ale proprietarilor au cerut membrilor să suspende chiriile pentru termenul din aprilie și pentru perioadele în care se aplică activitățile suspendate de guvern (baruri, cafenele, restaurante, magazine, etc.).

Fond de solidaritate 
Un ajutor de 1.500 EUR pentru cele mai mici întreprinderi, angajați independenți și microîntreprinderi, cu o cifră de afaceri mai mica de 1 milion de euro, și care

  • au fost nevoite să închidă
  • sau care înregistrează o pierdere a cifrei de afaceri de peste 70% în martie 2020 față de martie 2019.

La începutul lunii aprilie, toate companiile în cauză vor putea face o declarație simplă pe site-ul Direcției Generale de Finanțe Publice

Linii de credit garantate de guvern

Până la 31 decembrie, întreprinderile de toate dimensiunile, indiferent de formă juridică (inclusiv companii, comercianți, artizani, agricultori, profesii liberale, micro-antreprenori, asociații și fundații cu activitate economică), cu excepția companiilor de proprietate civilă, instituțiilor de credit și societăților de finanțare, pot solicita băncii lor un împrumut garantat de stat pentru a susține lichiditățile.

Acest împrumut poate reprezenta până la 3 luni din cifra de afaceri din 2019 sau doi ani de salarizare pentru companii sau companii inovatoare create de la 1 ianuarie 2019. Nu va fi necesară rambursarea în primul an; compania poate alege să amortizeze împrumutul pe o perioadă de maximum cinci ani. Mai multe informații despre procedură pot fi accesate aici

Sprijin pentru a negocia reprogramarea a creditelor bancare

Statul pune la dispoziție mediatori publici pentru a renegocia/reprograma creditele obținute prin intermediul instituțiilor financiare pentru întreprinderi care întâmpină dificultăți. Pentru a accesa această măsură, companiile pot alege mediatorul de credit aici. În termen de 48 de ore de la sesizare, mediatorul vă va contacta, va verifica admisibilitatea cererii dvs. și va defini cu dvs. un plan de acțiune. 

Sistem de șomaj simplificat

Un sistem simplificat de șomaj parțial va fi implementat în sprijinul eforturilor de a menține rata de ocupare a forței de muncă. Pentru a beneficia, compania în cauză trebuie să plătească o compensație egală cu 70% din salariul brut (aproximativ 84% din net) angajaților săi. Angajații cu salariul minim sau mai mic sunt compensați până la 100%. Compania va fi rambursată integral de către stat, pentru salarii de până la 6.927 de euro brut lunar, adică de 4,5 ori salariul minim.

Pentru companiile care trebuie să își reducă sau să își suspende activitatea, pentru a-și plasa angajații în șomaj parțial, o cerere de activitate parțială poate fi depusă online pe site-ul Ministerului Muncii dedicat șomajului parțial. În plus, din 16 martie, Ministerul Muncii a indicat că companiile au acum 30 de zile pentru a-și completa cererea parțială de șomaj, cu efect retroactiv. 

Alte măsuri

  • Sistem anti-faliment: Ministerul Economiei a anunțat un sistem anti-faliment pentru întreprinderile cu cel puțin un angajat, care au dificultăți în utilizarea celorlalte măsuri propuse. Sistemul va fi activat de la caz la caz. 
  • Suport pentru soluționarea litigiilor: Mediatorul întreprinderilor va fi disponibil pentru a ajuta în rezolvarea disputelor între clienți și furnizori.  
  • Caz de forță majoră: statul și autoritățile locale vor utiliza această clauză pentru a renunța la toate penalizările de întârziere în cadrul contractelor guvernamentale. 
  • Împrumuturi garantate de guvern: Guvernul implementează un fond sistem excepțional de garanții pentru a susține creditele acordate de bănci întreprinderilor de toate dimensiunile. Acest fond va avea capacitatea de a acoperi toate împrumuturile acordate între 16 martie și 31 decembrie 2020. Entitățile interesate trebuie să contacteze băncile de care aparțin pentru a putea accesa aceste împrumuturi. 
  • Un singur PDC (Punct de Contact):  începând din acest moment, fiecare regiune va avea un singur email și un singur număr de telefon de contact pentru toate întrebările și cererile de ajutor legate de cele de mai sus.  
4
Regatul Unit: măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și salariați

Regatul Unit: măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și salariați

Echipa redacțională: Denisa Avram, Isabella Iordan, Iulia Lupașcu

Guvernul britanic a anunțat o serie de măsuri economice și fiscale pentru a ajuta întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri), ca urmare a epidemiei COVID-19. Acesta oferă o garanție inițială de 330 miliarde de lire sterline, care poate fi urmată de împrumuturi suplimentare pentru a susține IMM-urile.

Schema de acordare a împrumuturilor pentru afacerile care sunt afectate de epidemia Coronavirus (Coronavirus Business Interruption Loan Scheme)

  • Suma pusă la dispoziția firmelor pentru împrumut în cadrul programului a crescut de la 1,2 milioane lire sterline la 5 milioane lire sterline. 
  • Finanțarea va fi accesibilă fără dobândă pe o perioadă de șase luni prin intermediul British Business Bank. 
  • Informații despre eligibilitate și acces la program pot fi obținute aici

Acordarea de scutire pentru impozitul pe sediu societăților care desfășoară activități de tip retail, hotelier și agrement (Business rate holiday for retail, hospitality and leisure businesses) 

Se va acorda o scutire la plata impozitului pentru sediu pentru întreprinderile din sectoarele de retail, hotelier și agrement pentru anul fiscal 2020-2021. Întreprinderile cărora le-a fost deja emisă factura pentru anul fiscal 2020 în cursul anului 2019 vor primi o factură actualizată, cât mai curând posibil.

  • Pentru ca o societate să fie eligibilă trebuie ca aceasta să:
    • aibă sediul în Marea Britanie
    • desfășoare activitatea în sectoarele de retail, hotelier sau agrement. 
  • Categoriile de societăți eligibile includ: magazine, cafenele, baruri, cinema-uri, localuri cu muzică live, hoteluri, etc.
  • Procedura de acces la subvenții este automată, aceasta aplicându-se la următoarea factură ce va fi emisă de autoritățile locale, în cursul lunii aprilie 2020. Pot exista situații în care autoritățile vor trebui să re-emită aceste facturi, în vederea rectificării acestor sume în cazul în care acestea deja au fost facturate. 
  • Societățile pot estima impozitul pe venit care nu va mai trebui plătit în acest an folosind calculatorul acestor taxe Business rates

Acordarea de subvenții pentru industria de retail, hotelier și agrement (Cash grants for retail, hospitality and leisure businesses)

  • Aceste subvenții se acordă întreprinderilor din sectoarele de retail, hotelier și agrement, în numerar de până la 25.000 lire sterline, pe proprietate. 
  • Întreprinderile mici cu o valoare a proprietății unde își desfășoară activitate mai mică de 15.000 lire sterline vor primi o subvenție de 10.000 lire sterline.
  • Întreprinderile din aceste sectoare cu o valoare a proprietății unde își desfășoară activitate cuprinsă între 15.000 și 51.000 lire sterline, vor primi o subvenție de 25.000 lire sterline.
  • Pentru ca o societate să fie eligibilă trebuie ca aceasta să aibă sediul în Marea Britanie și să desfășoare activitatea în sectoarele de retail, hotelier sau agrement.
  • Procedura de acces la subvenții este automată, autoritățile locale urmând să informeze întreprinderile cu privire la eligibilitate. Autoritățile locale vor primi mai multe informații cu privire la modul de acordare a acestor subvenții în perioada imediat următoare. Întrebările privind eligibilitatea sau furnizarea de ajutoare și subvenții pot fi adresate autorității locale unde întreprinderea este arondată. Autoritățile locale pot fi găsite aici.

Sprijin pentru plăți fiscale

  • Toate întreprinderile și persoanele care desfășoară activități independente aflate în dificultate financiară și care au obligații fiscale restante pot fi eligibile să primească sprijin prin serviciul de venituri HM Revenue and Customs’ (HMRC’s) ‘Time To Pay service’. 
  • Aceste ajutoare sunt convenite de la caz la caz și sunt adaptate la circumstanțele și obligațiile întreprinderilor. 
  • Pentru a fi scutite de aceste plăți, întreprinderile pot apela serviciul de asistență Coronavirus al HMRC la +44 800 0159 559.

Amânarea plăților TVA și a impozitului pe venit

Plățile TVA vor fi amânate timp de 3 luni. Dacă sunteți angajați pe cont propriu, plățile privind impozitul pe venit scadente în iulie 2020 vor fi amânate până în ianuarie 2021.

TVA: 

  • Toate întreprinderile care își desfășoară activitatea în Regatul Unit sunt eligibile pentru această amânare. 
  • Această măsură se va aplica în mod automat tuturor întreprinderilor și nu este necesar niciun demers pentru a o pune în practică.
  • Întreprinderile nu vor trebui să efectueze plata TVA în această perioadă. 
  • Contribuabililor li se va acorda timp până la sfârșitul anului fiscal 2020 și până în anul 2021 să achite datoriile acumulate în perioada de amânare. Rambursările TVA-ului și sumele revendicate vor fi plătite de guvern în mod normal.

Impozitul pe venit

  • Plățile pentru impozitul pe venit datorate la 31 iulie 2020 de către Persoanele Fizice Autorizate (self-employed) vor fi amânate până la 31 ianuarie 2021. 
  • Această măsură se va aplica în mod automat tuturor celor eligibili și nu este necesar niciun demers pentru a beneficia de această măsură.
  • În perioada de amânare nu se vor percepe penalități sau dobânzi pentru întârzierea plăților. 

Scutiri de taxe pentru întreprinderi mici (Small Business Rate Relief)

Se vor acorda subvenții de până la 10.000 lire sterline pentru 700.000 dintre cele mai mici firme din Marea Britanie. Mai multe informații sunt disponibile aici.

Planul pentru păstrarea locului de muncă (Coronavirus Job Retention Scheme)

Prin această măsură, toți angajatorii din Marea Britanie vor putea primi sprijin pentru a continua să plătească o parte din salariul acelor angajați care altfel ar fi fost concediați în timpul acestei crize. 

Pentru a accesa schema, companiile vor trebui să:

  • desemneze angajații afectați de disponibilizare (“furlough workers”) – pentru care întreprinderea nu poate plăti salarii. Angajații trebuie anunțați cu privire la această schimbare – schimbarea statutului angajaților rămâne supusă legislației în vigoare și, în funcție de contractul de muncă, poate fi supusă negocierii
  • trimită informațiile privind acești angajați către HMRC și câștigurile lor printr-un nou portal online (HMRC va prezenta detalii suplimentare cu privire la informațiile necesare)
  • HMRC va rambursa 80% din cheltuielile salariaților disponibilizați, până la un plafon de 2.500 lire sterline pe lună. HMRC lucrează urgent la instituirea unui sistem de rambursare. 

Plata indemnizației pentru concediu medical (Statutory Sick Pay (SSP) pentru absența de boală din cauza COVID-19

Guvernul va adopta legislație care să permită IMM-urilor și angajatorilor să recupereze SSP pentru absențe medicale. Criteriile de eligibilitate sunt cele prezentate mai jos.  Mai multe informații pot fi accesate aici.

  • rambursarea va acoperi SSP de până la 2 săptămâni pentru fiecare angajat eligibil ce a intrat în șomaj economic
  • angajatorii cu mai puțin de 250 de angajați vor fi eligibili – mărimea întreprinderii va fi determinată de numărul de persoane angajate la data de 28 februarie 2020
  • angajatorii vor putea solicita cheltuieli pentru orice angajat care a solicitat SSP (conform noilor criterii de eligibilitate)
  • angajatorii ar trebui să păstreze evidența absențelor personalului și a plăților SSP, însă angajații nu vor trebui să furnizeze o adeverință medicală. Dacă un angajator solicită dovezi, cei cu simptome COVID-19 pot primi o notă online de izolare de la NHS 111 și cei care locuiesc cu cineva care prezintă simptome pot primi o notă de pe site-ul NHS
  • perioada eligibilă pentru program va începe a doua zi după intrarea în vigoare a reglementărilor privind extinderea SSP pentru persoanele care rămân acasă.
  • Guvernul va colabora cu angajatorii în lunile următoare pentru a stabili, cât mai curând posibil, mecanismul de rambursare a acestor sume

Perioada de grație pentru plata creditului ipotecar (Mortgage Holiday)

Cetățenii care au nevoie de ajutor vor primi o perioadă de grație de trei luni pentru plata creditului ipotecar. Pentru a beneficia de această măsură, persoanele fizice trebuie să ia legătura cu creditorul/banca. 

În perioada următoare, echipa noastră va continua să monitorizeze cele mai importante măsuri luate de autoritățile Britanice și să vă explice în ce fel vă afectează acestea. Vă reamintim însă că noi lucrăm în regim de voluntariat și nu reprezentăm autoritățile române.

Actualizare la data de 26.03.2020

Suport guvernamental acordat persoanelor care desfășoară activități independente, afectați de epidemia de coronavirus.

La data de 26.03.2020 au fost anunțate măsurile de suport guvernamental pentru persoanele care desfășoară activități independente, afectați de epidemia de coronavirus.

  • subvenție directă în numerar, reprezentând 80% din valoarea profitului lunar, calculat ca medie a ultimilor 3 ani, până la 2.500 lire sterline pe lună
  • Se dorește ca subvențiile acordate se vor acorda pentru o perioadă de cel puțini 3 luni
  • Se estimează că acest program de suport va acoperi 95% din persoanele care obțin venituri din activități independente. 

Persoanele care prestează servicii de curățenie, instalatorii, electricienii, muzicienii, coaforii și mulți alți angajați independenți care sunt eligibili pentru noua schemă vor putea solicita direct la HMRC, subvenția impozabilă, folosind un formular online simplu iar sumele vor fi achitate direct în contul bancar al acestora. 

Acest program de măsuri se adresează tuturor celor care au un profit mai mic de 50.000 lire sterline în 2018-19 sau un profit mediu de tranzacționare mai mic de 50.000 lire sterline în perioada 2016-17, 2017-18 și 2018-19.

Un alt criteriu de eligibilitate este ca mai mult de jumătate din veniturile lor, în aceste perioade să provină din activități independente.

Pentru a reduce la minimum frauda, vor fi eligibili să aplice la acest tip de suport doar cei care sunt deja angajați pe cont propriu și care îndeplinesc condițiile de mai sus. 

HMRC va identifica contribuabilii eligibili și îi va contacta direct cu îndrumări cu privire la modalitățile de aplicare.

Programul acesta de susținere a veniturilor este în curs de elaborare și va acoperi cele trei luni până în mai. Sumele vor fi plătite într-o singură tranșă, cu suma forfetară care acoperă toate cele 3 luni, la începutul lunii iunie. 

Nu este nevoice ca persoanele fizice să contacteze HMRC. HMRC va folosi informațiile existente pentru a verifica eligibilitatea potențială și va reveni cu detalii celor care se încadrează în această categorie odată ce programu va fi operațional.

Persoanele care obțin un salariu și dividende, prin intermediul propriei companii, nu sunt eligibili pentru acest program. Această categorie va beneficia de Planul pentru păstrarea locului de muncă (Coronavirus Job Retention Scheme), salariul lor fiind în regim PAYE (Pay as you earn). 

Informații suplimentare și detalii ale acestui program vor fi aduse la cunoștința publicului în scurt timp de către HMRC

Înainte de efectuarea plăților de subvenție, angajații independenți vor putea accesa în continuare alte programe de suport guvernamental, disponibile pentru persoanele afectate de epidemia de coronavirus, inclusiv credite universale mai generoase și împrumuturi de continuitate a afacerilor, în cazul în care au un cont bancar de tip business.

4
Despre bugetul UE – De ce e important pe cine alegem să ne reprezinte la Bruxelles

Despre bugetul UE – De ce e important pe cine alegem să ne reprezinte la Bruxelles

Ziarul olandez Trouw a publicat ieri, sub semnătura colegei noastre Clotilde Armand, o analiză a discuțiilor care au loc la acest moment între liderii europeni cu privire la bugetul Uniunii Europene pe următorii șapte ani, demontând câteva dintre miturile perpetuate, voit sau nu, despre fluxul de capital între est și vest. Contrar percepției populare – prezente inclusiv în Olanda – conform căreia țările europene se împart în contributoare nete și beneficiare nete – sau, pe limbajul populiștilor, mărinimoase și bugetofage, Clotilde pune pe masă cifre și statistici care spun o poveste mult mai nuanțată decât cea pe care vor să ne-o vândă liderii politici din nord și vest în încercarea lor de a reduce bugetul politicii de coeziune în următorul exercițiu financiar.

Clotilde, care este membru plin în Comisia pentru Bugete a Parlamentului European, face astfel trimitere la cele mai recente analize macro-economice pentru a arată că transferul de fonduri publice din vest către est prin contribuțiile la bugetul UE este de fapt mai mic decât fluxul de capital care circulă în direcția opusă. Cum se explică acest lucru? Prin regulile care guvernează proiectul european și procesul de aderare, și care presupun ca guvernele din vest să transfere fonduri și expertiză în est, în vreme ce țări precum România permit companiilor din vest să intre pe piață și să obțină parte a leului. Cu alte cuvinte, profit în schimb pentru progres.    

Clotilde Armand, europarlamentar USR

Pentru mulți politicieni, din vest dar și din est, acest mecanism complex de funcționare al Uniunii Europene s-a transformat într-o narațiune despre perdanți și învingători, despre țări generoase și guverne corupte sau capitaliști lacomi versus victime ale birocraților de la Bruxelles. Așa cum în Marea Britanie l-am auzit pe premierul Boris Johnson strigând că vrea înapoi controlul propriilor finanțe – și să vedem acum ce va face cu el, la fel în România sau în Ungaria, avem politicieni care, din ignoranță sau cu rea intenție, învinuiesc Uniunea Europeană pentru tot ce nu au reușit ei să facă în 30 de ani de tranziție. Nicio dezbatere sau strategie pentru pregătirea tinerilor pentru era digitală sau pentru stoparea emigrației masive care va duce în viitorul apropiat la dezechilibre pe piața muncii din România.

Din perspectiva Alianței USR-PLUS, Uniunea Europeană nu este însă un zero-sum game, ci o construcție complexă care are nevoie de politicieni responsabili, care nu numai că înțeleg cum funcționează economia, dar au și o viziune asupra realităților extrem de diferite ale celor 27 de state membre. În timp ce la București discutăm necontenit despre justiție și pensii speciale pentru câțiva, la Bruxelles și în alte capitale europene se discută despre viitorul nostru nu doar ca europeni, ci și ca locuitori ai acestei planete. Iată de ce avem nevoie de europarlamentari – sau miniștri – care să pledeze pentru interesul nostru nu doar în România, la televizor și pe Facebook, ci și către contribuabilii din celelalte state membre, pe limba și cu argumentele pe care aceștia le înțeleg.

6
Cum poți evita să devii prada mafiei programărilor online la consulatele României

Cum poți evita să devii prada mafiei programărilor online la consulatele României

În ultima perioada am fost informați de către mai mulți români care trăiesc în diaspora, de existența unei așa numite “mafie a programărilor online la consulatele României”. Problemă existentă în diferite țări ale Uniunii Europene, unde, numărul românilor este foarte ridicat iar cel al consulatelor este, din păcate, limitat.

Ministerul Afacerilor Externe a creat, înca din 2015, un sistem informatizat care le permite românilor din străinătate să se programeze, să obțină informații, să evite birocrația și statul la rând cu orele. Astfel, serviciile consulare se fac doar pe bază de programare online pe site-ul

www.eConsulat.ro

Important de reținut!

Acest serviciu este GRATUIT!

Programarea pentru orice servicii consulare este GRATUITĂ!

Sfatul nostru

Nu da bani așa zișilor “voluntari” ori “consultanți” în vederea programării pentru servicii consulare. Aceste persoane nu doar că cer bani pentru un serviciu absolut GRATUIT dar aduc și un prejudiciu grav serviciilor consulare. Totodată puteți fi victime ale infracțiunii de înșelăciune și furt de identitate.

De asemenea, facem apel la Ministerul Afacerilor Externe de a găsi rapid soluții tehnice de facilitare a înscrierilor, dar mai ales pentru securizarea sistemului și protecția împotriva abuzurilor. Totodată, trebuie să existe soluții alternative de rezervare pentru persoanele cărora le este dificil să acceadă la pagina de mai sus.

Dacă ai fost victima unor astfel de “binevoitori” îți sugerăm să faci următoarele:

  • Trimite e-mail consulatului sau ambasadei de care aparții și informează-i cu privire la problemele întâmpinate.
  • Completează formularul online pentru Sugestii și Reclamații pus la dispoziție de MAE – Disponibil AICI
  • Trimite o sesizare scrisă către Comisia pentru comunitățile de români din afara țării din Senatul României, la adresa de e-mail: [email protected]
  • Contactează senatorul de Diaspora al USR, Radu Mihail  folosing următoarea adresă de e-mail:  [email protected]., iar noi vom trimite întrebări și interpelări către instituțiile responsabile rezolvării problemelor dumneavoastră și ne vom asigura că acele sesizări sunt discutate și trimise spre rezolvare organelor competente.

Întrebările și Interpelările trimise către ministerele responsabile, cu privire la problemele serviciilor consulare, precum și răspunsurile primite, le regăsiți accesând site-ul oficial al Senatului României.

Dorim ca un număr cât mai redus de români din diaspora să fie expuși acestor practici, astfel că vă rugăm să partajați acest articol pentru ca informația să ajungă la cât mai multe persoane.
Vă mulțumim!2

De la ,,nu se poate” la ,,ba se poate” – Povestea înființării secției de vot din Reus, Catalonia

De la ,,nu se poate” la ,,ba se poate” – Povestea înființării secției de vot din Reus, Catalonia

Mihai Stroe a plecat de mulți ani din România, dar e cu gândul tot la acasă. Acasă este și echipa lui preferată de fotbal, Petrolul Ploiești, cea care l-a inspirat ca, la 1 Decembrie 2013, împreună cu alți suporteri petroliști să înființeze Asociația Diaspora Galben Albastră din afara României, prima de acest fel pentru suporterii români de peste hotare. Aici se întâlnesc la ,,un amical” români-petroliști din toate colțurile lumii, iar din cotizațiile pe care le strâng, Mihai și ceilalți pasionați ai sportului cu balonul rotund, susțin nu doar activitățile organizației, ci și nenumărate acțiuni caritabile pentru copii defavorizați din România.

De la fotbal la politică n-a fost cale lungă, iar notorietatea pe care și-a câștigat-o în Reus, orașul de 103 000 locuitori din regiunea Catalonia, unde locuiește de 15 ani, l-a ajutat pe Mihai să convingă mulți alți români să semneze pentru campaniile USR pentru Fără penali în funcții publice sau pentru alegerile prezidențiale. Apoi, când a văzut că autoritățile române refuză sau se eschivează să deschidă o secție de vot în oraș, și-a luat asupra lui să convingă nu doar oamenii să se înscrie pe votstrainatate.ro, dar și consulatul că votul nu este un moft, ci un drept al fiecărui cetățean român.

,,Nu e nevoie

,,Eu am scris consulatului României despre nevoia acestei secții în Reus încă de dinainte de Europarlamentare, când statul român considerase că e suficient să deschidă doar patru secții în toată regiunea Catalonia, asta deși doar în provincia Tarragona, din care face parte și Reus, avem peste 14 000 de români cu drept de vot.”, povestește Mihai între două lecții cu băiatul lui.

Membrii comisiei din Reus, 11/2019

,,Pentru noi, cei din Reus, nu se deschisese niciuna, cea mai apropiată fiind cea din orașul Tarragona. Cererea mea s-a bazat, însă, pe niște calcule care s-au adeverit până la virgulă în 26 mai. Eu am scris negru pe alb că, pornind de la condițiile de vot oferite la europarlamentare – adică scris CNP de mână, trei minute pentru fiecare votant – nu pot vota mai mult de 1400 de români în cele 14 ore din ziua votului. Adică un număr mai mic decât numărul de locuitori și din Tarragona, și din Reus. Și ca să vezi, la finalul zilei am avut 1388 de oameni pe liste în secția din Tarragona.

La început am crezut că înființarea unei secții de vot pentru comunitatea de români din Reus o să rămână o luptă cu morile de vânt. Un vis frumos, dar nu pentru acum. Am simțit că autoritățile române din regiune au căutat orice pretext pentru a nu înființa o secție și pentru noi, cei din Reus, asta deși comunitatea de aici este destul de mare, nemaivorbind de cei care locuiesc în împrejurimi. Schimburile de mailuri între mine și consul ajunseseră hilare la un moment dat. Ne repetam unul altuia aceleași lucruri, eu că trebuie, el că nu e nevoie.

Autoritățile române trebuie să înțeleagă că deschiderea de secții nu este un cadou pentru noi, cei din diaspora. Nu se poate să știi că există 2400 de români înregistrați în oraș, dar să spui că nu e nevoie de o secție, că oricum există câteva în orașul următor. Poate că nu costă o avere să mergi până în Tarragona, un oraș la 13 km distanță de Reus și reședința provinciei Tarragona, dar vorbim aici de principiu și de obligația pe care statul o are față de noi, măcar ca un mulțumesc pentru banii pe care îi trimitem în țară în fiecare an.

„Nu se poate; acum”

,,Și încă ceva. Atunci când vor, autoritățile române se pot mobiliza să deschidă o secție, un alt motiv pentru care m-am și zbătut atât pentru secția asta. De fiecare dată când a servit intereselor PSD, iată că a fost posibilă deschiderea unei secții în Reus. Așa a fost cazul, de exemplu, la referendumurile de demitere ale lui Băsescu, sau la așa-zisul referendum pentru familie al lui Dragnea din 2018. În rest, nu sunt bani, nu e loc, plouă prea tare etc.

Ce am încercat eu să le explic celor de la consulat a fost că și contextul s-a schimbat. Altfel se simte atmosfera între români în ultima vreme. Părerea mea este că cei de aici au văzut la ultimele alegeri locale din Spania că vocea – și mai ales votul – lor chiar contează. Primarul din Reus a fost ales cu voturile românilor de aici. În plus, observ că oamenii sunt mai informați, comunică între ei, iar indignarea față de ce se întâmplă acasă este la niște cote care ar trebui să îi pună pe gânduri pe cei care se țin încă strâns de scaunul puterii. Am văzut încă de la campania pentru Fără penali în funcții publice că oamenii nu mai au răbdare și așteaptă să taxeze punând ștampila. De asta am și văzut acest flux de votanți la prezidențiale.”

Mihai Stroe la vot

Nu avem unde

Următorul ,,nu se poate” a venit odată cu demararea discuțiilor pentru găsirea unei posibile săli pentru alegerile prezidențiale. Și de asta Mihai a găsit o cale a merge mai departe, mizând pe oamenii și resursele din comunitate.

,,Eu eram în recuperare după o operație dificilă, dar tot m-am deplasat 125 de kilometri cu trenul până la Barcelona, unde avea loc prima întâlnire a celor implicați în discuțiile pentru noi secții, special pentru a-i pune consulului în față calculele mele, cererea de inființare a unei secții de votare și semnăturile pe care le strânsesem de la oameni. Ajuns acolo am înțeles însă că trecusem de la ,,nu e nevoie” la ,,nu se poate” sau ,,nu avem unde”. Mai exact, la nu se poate găsi în localitate o sală disponibilă trei zile. Într-adevăr, la început a părut aproape imposibil să găsim o sală, care nu numai să fie disponibilă trei zile consecutive, dar să răspundă și cerințelor impuse de MAE.

Pentru ieșirea din acest impas vreau să îi mulțumesc dnei Doina Ponea de la Asociația Armonia din Reus. I-am spus că ăsta este un moment bun să facem ceva pentru românii din comunitate și, în baza faptului că dumneaei este foarte conectată la structurile primăriei – a fost chiar și pe lista de consilier a primarului, am reușit în cele din urmă să găsim un centru civic disponibil. Am avut la dispoziție o sală de 75mp, la un preț poate de trei-patru ori mai mic decât o sală de hotel din Tarragona, unde s-au organizat secții în mod normal. Aș mai vrea să îi mulțumesc și Valentinei Tomescu, colega mea din Barcelona, cea cu care colaborez foarte bine, în special în ceea ce privește promovarea activităților noastre și organizarea de evenimente pentru a strânge semnături.

Ultimul pas al demersului a fost găsirea de oameni pentru a face parte din comisie. La acest moment nu mai țineam legătura cu consulatul, dar eu am continuat cu promovarea mesajului că vom avea o secție și avem nevoie de oameni în comisia de nouă membri. Alianța USR-Plus și-a respectat angajamentele și și-a trimis membri săi, la care am reușit să găsim și voluntari pentru toate cele șase zile de vot. Din comisia din Reus au făcut parte opt persoane.

La finalul alegerilor prezidențiale am avut în Spania 143 de secții, față de cele 50 de la europarlamentare. La nou-înființata secție din Reus, au fost în cele două tururi 935, respectiv 1330 de persoane care s-au prezentat la urne, oameni care au văzut că <se poate>.”

Mihai, alături de familia sa
3
USR condamnă declarațiile denigratoare făcute de senatorul PSD Nicolae Bădălău la adresa românilor din diaspora și solicită demisia acestuia din Parlamentul României

USR condamnă declarațiile denigratoare făcute de senatorul PSD Nicolae Bădălău la adresa românilor din diaspora și solicită demisia acestuia din Parlamentul României

În spiritul PSD, senatorul Nicolae Bădălău recidivează cu un derapaj incalificabil la adresa milioanelor de români din Diaspora. Dacă în 2018 fostul ministru al Economiei (!) trimitea dezinhibat, de la o nuntă, insulte la adresa diasporenilor care își anunțau participarea la protestul din Piața Victoriei, iată că în 2019 Bădălău revine și persistă. De la înălțimea funcției publice și a propriului nas, Bădălău jignește românii despre hotare, lansând comentarii grobiene și misogine față de cei care au încurcat socotelile PSD de la alegerile prezidențiale. Semn că perioadă de introspecție și reformă de la PSD s-a încheiat și au fost găsiți responsabilii cu eșecul Vioricăi Dăncilă: românii din diaspora. În plus, acest demnitar al statului român ia în derâdere victimele traficului de persoane, o tragedie căreia statul român nu este în stare nici măcar să-i încetinească ritmul, tocmai datorită politicienilor ca domnul Bădălau.

Alianța USR-PLUS condamnă ferm orice declarație prin care cetățenii români, oriunde s-ar afla aceștia, sunt denigrați și jigniți. Fiecare cetățean român merită protecție și respect din partea țării sale. Fără munca depusă de românii plecați în străinătate, țara noastră ar fi mai săracă cu zeci de miliarde de euro, bani pe care guvernările PSD nu au fost în stare să îi aducă în România prin atragerea de investiții și de fonduri europene. Din păcate, domnul Bădălău emite opinii exact așa cum a condus și ministerul economiei, după bunul plac și fără niciun fundament. Nimic nou din partea PSD, partidul imposturii și al solidarității pe bază de cumetrii și târguieli.

Frustrarea domnului Bădălău este totuși de înțeles în contextul eșecului usturător suferit de PSD și de dna Dăncilă la prezidențiale. Așa se întâmplă însă când negi realitatea sau – ca să rămânem în zona domnului Bădălău – când ,,mergi” contra vântului. Acesta are însă dreptate într-o singură privință. Diaspora chiar vine; dar vine maturând PSD-ul de la guvernare și din viața publică, așa cum a făcut-o în luna noiembrie la urne.

Filiala Diaspora a Uniunii Salvați România cere în mod ferm demisia dlui. Bădălău din Parlament, deoarece acesta nu mai reprezintă poporul român, iar comportamentul și limbajul său nu fac cinste instituției Parlamentului. Solicităm, de asemenea, Partidului Social Democrat, excluderea acestuia dintre membrii săi, pentru a dovedi că se delimitează cu adevărat de elucubrațiile senatorului. 

2
Promisiunea unui om – Povestea primei secții de votare din Milton Keynes

Promisiunea unui om – Povestea primei secții de votare din Milton Keynes

Povestea deschiderii primei secții de votare din Milton Keynes, Marea Britanie, începe cu Laura, cea despre care cunoscuții și familia ei spun – mai în glumă, mai în serios – că e în stare să vândă gheață eschimoșilor. Campioană la strâns semnături și deținătoarea recordului de kilometri bătuți între comunitățile de români dintre Anglia și Franța, Laura Mandoc este genul de om care te molipsește cu energia și optimismul ei. ,,Trebuie doar să vrei și deja ai făcut jumătate din drumul către ce ți-ai propus”, povestește aceasta pe fugă, înainte de o nouă deplasare. Acesta a fost de altfel și motto-ul ei atunci când și-a propus, alături de câțiva prieteni, să înființeze prima și singura secție din Milton Keynes, orășelul în care locuiește de câțiva ani împreună cu soțul său. 

Cine sunt românii din Milton Keynes

Sunt puțini cei care au auzit de Milton Keynes, orășelul cu un sfert de milion de locuitori, situat la aproximativ 80 km nord-vest de Londra. Chiar și britanicii tind să se refere la acesta ca la un fel de nicăieri, asta deși în anii 1960, când a fost demarată construcția clădirilor futuriste care l-au făcut, cel puțin temporar, un mecca ai pasionaților de arhitectură, se prefigura a fi o metropolă efervescentă. Chiar dacă acesta lucru nu s-a întâmplat nici până azi, Milton Keynes a reușit totuși să se transforme într-un magnet pentru unele dintre cele mai mai mari companii multinaționale din lume. Aici se regăsesc sediile unor firme precum: Amazon, DHL, River Island, John Lewis etc. Așa au și ajuns mulți români să locuiască și să muncească acolo.

,,Nimeni nu știe exact câți români se află în Milton Keynes, dar este cert că sunt din ce în ce mai mulți. Doar pe grupurile de pe Facebook am numărat undeva spre 15 000”, povestește Laura. „Dacă în 2014, când m-am mutat eu, nu prea auzeam limba română pe stradă, acum nu poți ieși nici până la cel mai apropiat magazin fără să te saluți cu vreo familie de la noi. Sunt foarte mulți tineri veniți să muncească la multele depozite deschise aici în ultima vreme. Aceștia se mută aici cu toată familia, inclusiv cu părinții lor, apoi își aduc și prietenii să lucreze.” 

Promisiunea de la europarlamentare

,,Eu am zis încă din seara în care se încheiau alegerile europarlamentare din mai că am să deschid o secție chiar în Milton Keynes. Oamenii mi-au urat atunci succes cu juma’ de gură și un strop de neîncredere. Mie însă îmi era clar că e nevoie de încă o secție. Mersesem atunci să votez în Northampton și tot vedeam oameni pe care îi știam de acasă. Fuseseră deschise doar două secții pentru românii din zonă, în Northampton și în Luton, iar acestea nu mai făceau față. Oamenii veneau în valuri să voteze, dar era evident că nu mai aveau cum, deși făcuseră un efort, chiar și financiar, să vină. Chiar și soțul meu făcuse drumuri cu mașina peste zi, ca să îi ajute pe cei care voiau să vină dar nu aveau mijloacele pentru a o face. Tot ce am putut eu să fac a fost să cumpăr biscuiți, sandwichuri și sucuri pentru cei din secție. Am rămas apoi să stau de vorbă cu oamenii care stăteau la coadă.”

Northampton, 26/05/2019

Procesul deschiderii unei secții de votare în Milton Keynes a luat-o prin surprindere pe Laura, care nu se aștepta ca totul să meargă ușor și rapid. A fost și asta o reconfirmare a faptului că se poate, voință să fie numai. ,,Și ceva mai multă informare”, spune tot ea, fiindcă este surprinzător câți români nu știu când, unde și pentru ce au loc alegeri. 

,,Nu mă așteptam să fie atât de ușor să deschidem o secție nouă în oraș. Într-o seară după europarlamentare m-am întâlnit cu câțiva oameni cu care urma să demarăm acțiunea, între care și prietenii mei buni, Carmen și Andrei, și am făcut un plan. Am fost pentru început prin oraș să căutăm săli și am vizionat câte trei-patru pe zi. Consiliul local nu ne-a putut ajuta, dar chiar lângă acesta am găsit biblioteca, un spațiu ideal pentru organizarea de alegeri. După ce inițial ne-au refuzat – cumva din teama de a găzdui atât de mulți oameni deodată – într-un final au fost de acord și ne-au făcut o ofertă. Cu aceasta ne-am adresat ambasadei României, care a aprobat și locația, și suma. Pasul următor a fost găsirea unui președinte de secție. Eu, ca membru USR, nu puteam fi, dar și de această dată, m-a salvat prietena mea, Carmen, care nu e membru în niciun partid. Asta după ce, în timpul campaniei pentru strângerea de semnături, tot ea m-a ajutat cu mașina, după ce mie mi s-a furat bicicleta.”

„Pentru a scoate oamenii la vot nu e suficient să dai share pe Facebook”

În primul tur al alegerilor prezidențiale din 9-11 noiembrie, în Milton Keynes au votat peste 3000 de români, ceea ce a plasat secția pe locul opt la nivel de diaspora, o adevărată performanță pentru o localitate despre care nu se știu multe. Laura și-ar fi dorit și mai mulți, dar e bucuroasă că aceștia au putut vota acasă, fără a mai face o deplasare costisitoare în Londra, Luton sau Northampton. 

,,Fără această secție în Milton Keynes, am fi avut cu siguranță parte de aglomerație în celelalte secții, nemaivorbind de disconfortul familiilor de aici. S-a votat rapid, civilizat și cu entuziasm. Am făcut poze cu cei care au fost al 1000-lea, apoi al 2000-lea și al 3000-lea alegător, pe care le-am postat apoi pe Facebook, mai ales pe grupurile de români. Asta a făcut să vină și mai mulți oameni la vot. O prietenă m-a sunat chiar să-mi spună că a sărit din pat după ce a văzut pe net cum merg lucrurile la secție și a venit apoi să voteze. E vorba de energia care se creează în astfel de situații. Oamenii se inspiră unii de la alții, se îndeamnă, se mobilizează. E un lucru tare frumos de observat, mai ales în comunitățile de români, care din păcate nu au încă exercițiul lucrului în echipă și nici un simț al comunității. 

Ne mai confruntăm și cu lipsa de informație. De aceea, am continuat și după încheierea primul tur să pun afișe și să distribui afișe peste tot, de la stații de autobuz, la depozite și magazine românești. Pentru a scoate oamenii la vot nu e suficient să dai share pe Facebook.” 

„Vă mulțumesc, doamnă, că v-ați ținut de promisiune”

Posibilitatea participării la vot în condiții normale, fără cozi, violențe și umilințe, i-a emoționat pe mulți, iar reacțiile au pe cât de emoționante, pe atât de mobilizatoare, în on-line, dar și pe viu.

,,Cred că am realizat cu adevărat impactul deschiderii unei secții în Milton Keyes de abia către finalul primului scrutin pentru prezidențiale, când am ieșit pentru câteva momente din secție pentru o gură de aer. Atunci a venit la mine un domn în vârstă care m-a luat în brațe și apoi mi-a mulțumit cu lacrimi în ochi. Inițial nu am priceput ce se întâmplă, dar tot el a continuat, spunându-mi că e foarte fericit că m-am ținut de promisiunea făcută imediat după europarlamentare, și chiar am deschis o secție în localitate. Recunosc că mi-a luat ceva să îmi amintesc momentul – am vorbit cu sute, poate cu mii de oameni, imediat după închiderea urnelor – dar tare m-am emoționat să văd bucuria omului. Am primit cu smerenie vorbele lui și le păstrez pentru ceea ce vreau să fac în viitor. Oamenii trebuie să vadă că e cineva care e de partea lor, că sunt ascultați și ajutați. Bucuria asta mă ajută să trec și peste amenințările pe care le-am primit, din păcate, în perioadele în care strângeam semnături. 

După vot urmează o nouă etapă și e timpul unei noi abordări în comunitățile de români. E minunat că am putut deschide secții noi și că am găsit atât de mulți voluntari, dar românii au nevoie de noi și în afara alegerilor. Ne-au tot dat semnături, ne-au dat și voturi, poate reușim să le redăm sentimentul de comunitate. Trebuie să trecem peste îndârjirea cu care ne evităm odată ajunși peste hotare și să reînvățăm să avem încredere unii în alții. Eu cred că acest lucru poate fi realizat mai ales prin implicarea oamenilor în diverse acțiuni, cum ar fi cele caritabile, dar nu numai. Am văzut acum că putem să colaborăm pentru a ne exercita drepturile cetățenești, dar hai să facem și următorul pas, ca să nu întâlnim doar când trebuie să punem ștampila.”


6