Franța: măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și salariați

Franța: măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și salariați

Echipa redacțională: Denisa Avram, Ina Georgescu, Isabella Iordan

Guvernul francez a anunțat o serie de măsuri pentru susținerea mediului de afaceri în timpul și după criza COVID-19. Aceste măsuri includ: 

Amânarea termenelor de plată aferente contribuțiilor sociale (URSSAF) 

  • Pentru întreprinderi: Angajatorii a căror dată scadentă URSSAF este 5 aprilie pot amâna plata contribuțiilor sociale prin reglarea sumei de plată într-un interval conform nevoilor lor specifice prin DSN (Déclaration Sociale Nominative). Plata contribuțiilor poate fi amânată cu până la 3 luni. Cererile trebuie depuse până la data de 5 Aprilie 2020 până la ora 23:59. Citește mai mult.
    • Pentru angajatorii care plătesc contribuțiile sociale fără a depune DSN: valorea poate fi ajustată prin a nu finaliza transferul bancar sau modifica suma direct în transferul bancar.
  • Pentru Persoanele Fizice Autorizate (travailleurs indépendants): Pentru plățile cărora data scadentă este 20 martie, plata nu va fi prelevată. În așteptarea unor măsuri noi, valoarea acestei plăți va fi redusă față de plățile următoare (aprilie – decembrie). Toate aceste proceduri sunt accesibile prin intermediul spațiului lor personal de pe site-ul Direcției Generale de Finanțe Publice. Pe lângă această măsură, PFA-urile pot solicita:
    • amânarea plăților – nu se vor aplica sancțiuni de întârziere sau creșteri  
    • ajustarea contribuțiilor pentru a ține cont de o scădere a veniturilor, prin re-estimarea veniturilor fără a aștepta declarația anuală
    • intervenție pentru acoperirea parțială sau totală a contribuțiilor sau pentru alocarea unei asistențe financiare excepționale

Amânarea termenelor de plată aferente impozitelor

  • Pentru companii: este posibilă solicitarea amânării fără penalități a următoarelor scadențe pentru impozitele directe (acompte d’impôt sur les sociétés, taxe sur les salaires) departamentului de impozite pentru întreprinderi la care este înregistrată întreprinderea. Dacă plata de impozite din luna martie a fost deja efectuată, se poate anula debitul direct SEPA prin online-banking. În caz contrar, aceștia au și posibilitatea de a solicita rambursarea de la departamentul de impozitare, odată ce debitul direct va fi efectuat. 
  • Pentru PFA-uri: este posibilă ajustarea ratei și a plăților anticipate în orice moment în mod direct. De asemenea, este posibilă amânarea plății impozitelor de reținere pe veniturile profesionale de la o lună la alta de până la trei ori dacă ratele sunt lunare, sau de la un trimestru la altul dacă plățile sunt efectuate trimestrial. Toate aceste proceduri sunt accesibile prin intermediul spațiului lor personal de pe site-ul Direcției Generale de Finanțe Publice

Reduceri fiscale directe

În cazul în care există dificultăți de plată, întreprinderile pot solicita contabilului public un plan de decontare pentru a dispersa sau amâna plata impozitelor. Dacă aceste dificultăți nu pot fi rezolvate printr-un astfel de plan, se pot solicita, în cele mai dificile situații, o remitere a impozitelor directe (impozitul pe profit, contribuția economică teritorială, de exemplu). Acordarea acestei măsuri este supusă unei examinări individuale a cererilor, luând în considerare situația și dificultățile financiare ale companiilor. Cererea poate fi descărcată aici.

Amânarea termenelor de plată aferente chiriei, facturilor de apă, gaz și electricitate

Micile companii vor putea beneficia de dreptul de a amâna plata chiriilor, a apei, a energiei electrice și a gazelor.

  • Pentru facturile de apă și energie electrică: companiile care întâmpină dificultăți privind plata facturilor de apă, gaze și energie electrică pot trimite o solicitare de amânare amiabilă fără întârziere prin e-mail sau telefon la furnizorul lor de apă, gaz sau energie electrică.
  • Pentru închirierea spațiilor comerciale: principalele federații ale proprietarilor au cerut membrilor să suspende chiriile pentru termenul din aprilie și pentru perioadele în care se aplică activitățile suspendate de guvern (baruri, cafenele, restaurante, magazine, etc.).

Fond de solidaritate 
Un ajutor de 1.500 EUR pentru cele mai mici întreprinderi, angajați independenți și microîntreprinderi, cu o cifră de afaceri mai mica de 1 milion de euro, și care

  • au fost nevoite să închidă
  • sau care înregistrează o pierdere a cifrei de afaceri de peste 70% în martie 2020 față de martie 2019.

La începutul lunii aprilie, toate companiile în cauză vor putea face o declarație simplă pe site-ul Direcției Generale de Finanțe Publice

Linii de credit garantate de guvern

Până la 31 decembrie, întreprinderile de toate dimensiunile, indiferent de formă juridică (inclusiv companii, comercianți, artizani, agricultori, profesii liberale, micro-antreprenori, asociații și fundații cu activitate economică), cu excepția companiilor de proprietate civilă, instituțiilor de credit și societăților de finanțare, pot solicita băncii lor un împrumut garantat de stat pentru a susține lichiditățile.

Acest împrumut poate reprezenta până la 3 luni din cifra de afaceri din 2019 sau doi ani de salarizare pentru companii sau companii inovatoare create de la 1 ianuarie 2019. Nu va fi necesară rambursarea în primul an; compania poate alege să amortizeze împrumutul pe o perioadă de maximum cinci ani. Mai multe informații despre procedură pot fi accesate aici

Sprijin pentru a negocia reprogramarea a creditelor bancare

Statul pune la dispoziție mediatori publici pentru a renegocia/reprograma creditele obținute prin intermediul instituțiilor financiare pentru întreprinderi care întâmpină dificultăți. Pentru a accesa această măsură, companiile pot alege mediatorul de credit aici. În termen de 48 de ore de la sesizare, mediatorul vă va contacta, va verifica admisibilitatea cererii dvs. și va defini cu dvs. un plan de acțiune. 

Sistem de șomaj simplificat

Un sistem simplificat de șomaj parțial va fi implementat în sprijinul eforturilor de a menține rata de ocupare a forței de muncă. Pentru a beneficia, compania în cauză trebuie să plătească o compensație egală cu 70% din salariul brut (aproximativ 84% din net) angajaților săi. Angajații cu salariul minim sau mai mic sunt compensați până la 100%. Compania va fi rambursată integral de către stat, pentru salarii de până la 6.927 de euro brut lunar, adică de 4,5 ori salariul minim.

Pentru companiile care trebuie să își reducă sau să își suspende activitatea, pentru a-și plasa angajații în șomaj parțial, o cerere de activitate parțială poate fi depusă online pe site-ul Ministerului Muncii dedicat șomajului parțial. În plus, din 16 martie, Ministerul Muncii a indicat că companiile au acum 30 de zile pentru a-și completa cererea parțială de șomaj, cu efect retroactiv. 

Alte măsuri

  • Sistem anti-faliment: Ministerul Economiei a anunțat un sistem anti-faliment pentru întreprinderile cu cel puțin un angajat, care au dificultăți în utilizarea celorlalte măsuri propuse. Sistemul va fi activat de la caz la caz. 
  • Suport pentru soluționarea litigiilor: Mediatorul întreprinderilor va fi disponibil pentru a ajuta în rezolvarea disputelor între clienți și furnizori.  
  • Caz de forță majoră: statul și autoritățile locale vor utiliza această clauză pentru a renunța la toate penalizările de întârziere în cadrul contractelor guvernamentale. 
  • Împrumuturi garantate de guvern: Guvernul implementează un fond sistem excepțional de garanții pentru a susține creditele acordate de bănci întreprinderilor de toate dimensiunile. Acest fond va avea capacitatea de a acoperi toate împrumuturile acordate între 16 martie și 31 decembrie 2020. Entitățile interesate trebuie să contacteze băncile de care aparțin pentru a putea accesa aceste împrumuturi. 
  • Un singur PDC (Punct de Contact):  începând din acest moment, fiecare regiune va avea un singur email și un singur număr de telefon de contact pentru toate întrebările și cererile de ajutor legate de cele de mai sus.  
4

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *