Austria: măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și angajați

Austria: măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și angajați

Echipa redacțională: Ioana Gosman, Isabella Iordan, Iulia Lupașcu

Guvernul federal austriac prin Ministerul Economiei (Bundesministeriums für Digitalisierung und Wirtschaftsstandort) oferă un pachet de ajutor în valoare de 38 de miliarde de Euro pentru a preveni șomajul masiv și insolvența companiilor. 

Prioritatea este ajutorarea întreprinderilor autohtone, mai ales a întreprinderilor familiale, a IMM-urilor și implicit a locurilor de muncă asigurate de acestea. 

Ajutorul este structurat astfel:

  • 4 miliarde de Euro – ajutor de urgență pentru asigurarea trecerii angajaților în regim de lucru de scurtă durată și pentru a sprijini IMM-urile.
    Condițiile în care firmele își vor putea trece angajații în regim de lucru cu program scurt vor fi mai flexibile (vor putea exista angajați care își reduc timpul de lucru cu 100%) iar statul va plăti o parte mai mare din salariu pentru o perioadă mai lungă de timp.
  • 9 miliarde de Euro – garanții pentru asigurarea împrumuturilor
  • 15 miliarde de Euro – ajutor de urgență pentru ramurile economiei atinse în mod special de criza Coronavirus
  • 10 miliarde Euro – în amânări de taxe și impozite pentru IMM-urile afectate de scăderea vânzărilor

Munca cu program redus

Reducerea programului de munca este un mijloc încercat și flexibil, care și-a dovedit utilitatea în timpul crizei financiare din 2008/2009. Reducerea temporară a programului normal de muncă și a salariilor permite păstrarea unui număr cât mai mare de salariați. Noutatea în ceea ce privește programul de lucru scurt în criza Corona este că acesta poate fi aplicat mult mai repede, în 48 de ore.

IMM-urile vor putea trece angajații în program redus de muncă dacă îndeplinesc următoarele condiții:

  • Au dificultăți economice temporare legate de COVID-19 (Corona).
  • Înregistrează o scădere a necesarului de ore de muncă de cel puțin 10% și de maximum 90% din programul normal de muncă prevăzut de lege sau convenția colectivă. O perioadă de oprire de până la 100% este posibilă în perioada de criza, dar în medie nu poate depăși 90%.
  • Încheie un acord cu angajații prin care menționează condițiile specifice care determină reducerea programului de lucru, definirea orelor de muncă pierdute, durata aplicării măsurii și se angajează să nu concedieze salariații. 

Actele necesare se pot downloada online și trebuie trimise la Camera de Muncă (AMS) folosind aplicația eAMS sau la adresele de e-mail de aici
Pentru angajații care vor fi trecuți în program de lucru redus, statul va asigura un ajutor pentru o perioadă de 3 luni cu posibilitate de extindere la maxim 6 luni. Angajatorul va plăti orele lucrate, iar statul va acoperi restul până la un procent din salariul brut astfel:

  • pentru salariile brute întregi de până la 1.700 EUR, 90% din salariul net;
  • pentru salariile brute întregi de până la 2.685,00 EUR, 85% din salariul net;
  • pentru salariile brute întregi de până la 5.370,00 EUR,  80% din salariul net.

Ucenicii continuă să primească 100% din compensația anterioară de ucenicie (taxa de ucenicie).

Valoarea ajutorului, în funcție de numărul de angajați, salariu și programul de lucru redus, poate fi estimată cu ajutorul calculatorului de aici.

Garanții sporite pentru IMM-uri și extinderea garanțiilor și pentru companii mai mari

Companiile trebuie să poată continua plata facturile către furnizori, iar acest lucru va fi facilitat prin acordarea de garanții. Până acum, aceste fonduri erau disponibile doar pentru IMM-uri, iar acum sunt extinse și la companii mai mari (inclusiv companii de top). În plus, liniile de credit ale IMM-urilor vor fi și ele extinse. Orice companie care are nevoie de o garanție ar trebui să o poată obține.

1. Banca federală de dezvoltare (AWS) are un program de acordare a acestor garanții și puteți afla mai multe detalii aici sau sunând la hotline-ul special aici.

Programul de ajutor AWS are următoarele caracteristici:

  • Sprijinul se acordă IMM-urilor comerciale și industriale, precum și persoanelor/companiilor care exercită în mod independent o profesie liberală (excluzând companii din industria turismului și a timpului liber) care nu sunt în procedură de reorganizare sau în insolvență la cererea creditorilor.
  • Sunt excluse societățile de asigurări (sunt acceptați doar broker individuali), bănci, societăți de dezvoltare imobiliară, societăți de leasing, societăți agricole.
  • IMM-ul care dorește garanții bancare din partea AWS trebuie să furnizeze: 
    • Acordul băncii care acordă împrumutul că acceptă garanții din partea AWS 
    • Evaluarea bancară 
    • Confirmarea din partea băncii că entitatea solicitantă nu este în reorganizare (conform criteriilor URG) în anul de activitate precedent cererii.
  • Garanția poate acoperi împrumuturi pentru finanțarea capitalului operațional (de exemplu, achiziționarea de bunuri, costurile de personal), precum și finanțarea pentru amânarea liniilor de credit existente ale companiilor care nu au lichidități suficiente pentru operațiunile în curs din cauza „crizei virusului corona” sau sunt afectate de pierderea comenzilor.
  • AWS va putea garanta până la 80% dintr-un împrumut de până la 2,5 milioane EUR pe IMM. 
  • Perioada de garanție este de maxim 5 ani. 
  • AWS va percepe o taxă de garanție: de la 0,3% p.a. – în funcție de riscul angajamentului – în general nu se aplică dacă acest lucru este permis în conformitate cu legislația UE privind ajutorul de stat colateral.
  • Nu este necesară o garanție de împrumut din partea IMM-ului și nici o angajare a răspunderii personale a proprietarilor companiei.
  • Ajutorul nu trebuie să conducă la o simplă restructurare a datoriei firmei, ci trebuie să servească la asigurarea și extinderea lichidității.

2. Pentru societățile comerciale din turism, banca austriacă pentru industria hotelieră și de turism (ÖHT) a pus, de asemenea, la dispoziție o line telefonică de urgență și un pachet de ajutor pentru IMM-uri.

Documentele pentru acordarea ajutorului pot fi descărcare online și pot fi depuse tot online. Cererile se procesează în regim de urgență și cele considerate eligibile sunt trimise ministerului de finanțe (BMF) în maxim 2 zile.

  • Pentru a fi eligibile, IMM-urile trebuie să depună următoarele acte online:
    • Fișa informativă a companiei
    • Cerere de aplicare în programul special de garanții „Coronavirus” (semnată de banca care acordă împrumutul pentru care solicitați garanții)
    • Situații financiare anuale din  2018 sau mai recente
  • Garanția solicitată nu poate depăși 80% din valoarea imprumutului. Suma maximă pentru un nou împrumut (credit de cont curent) sau pentru finanțare (descoperit de cont curent) este de  500.000 EUR – suma maximă a garanţiei, prin urmare, va fi 400.000 EUR.
  • Nu se cer garanții suplimentare: nici răspunderea personală a antreprenorului, nici cartea funciară sau alte garanții;
  • Nu există costuri – taxa de procesare și alte comisioane sunt suportate de Ministerul Turismului (BMLRT). 

Fond de protejare pentru IMM-uri și PFA (Ein-Personen-Unternehmen) 

IMM-urile, și astfel multe întreprinderi familiale austriece, beneficiază de un fond de dificultate. PFA-urile pot beneficia de amânarea contribuțiilor la asigurările sociale. De asemenea, va fi posibilă reducerea contribuției provizorii și scutirea completă de la plata  dobânzii neplătite.

Fond de acțiune de până la un miliard de euro pentru întreprinderile de familie, profesiuni liberale (Selbstständige) și PFA

Întreprinderile familiale, angajații independenți și PFA-urile care nu beneficiază de sprijinul oferit de stat au opțiunea de a accesa fonduri din Fondul de Dificultate.

Consolidarea lanțurilor de aprovizionare

Lanțurile de aprovizionare fragile trebuie consolidate pentru a asigura aprovizionarea cu alimente și medicamente în Austria și Europa. De asemenea, lanțurile de producție de mănuși, dezinfectanți și alte articole de protecție trebuie să fie relocate în Austria. În viitor se lucrează la un pachet de măsuri care să asigure producerea de medicamente esențiale, cum ar fi antibiotice și penicilină în Europa. Aceasta va deveni o parte a strategiei industriale a UE.
A fost înființat un grup de acțiune COVID-19 Business la Viena care asigură comunicarea rapidă în cazul firmelor care au dificultăți din cauza întreruperilor lanțurilor internaționale de aprovizionare. Problemele sunt discutate inclusiv cu reprezentanții ambasadelor pentru a găsi soluții rapide.

Măsuri luate de către biroul fiscal / Ministerul Federal al Finanțelor

Din cauza blocajelor de natură economică sau de lichiditate provocate de criza Covid-19, există posibilitatea de a solicita amânarea sau plata în rate a taxelor. În plus, se poate cere reducerea dobânzii de amânare și chiar scutirea de plată a dobânzii (mai multe detalii aici).

Scutirea fiscală include următoarele măsuri:

  • Reducerea plăților de avans / impozit pe profit pentru anul 2020 (până la zero)
  • Scutire de plată, amânare sau plată în rate – perioada de plată a impozitelor poate fi amânată până la 30 septembrie 2020 (amânare) sau plata în rate poate fi solicitată până la 30 septembrie 2020.
  • Neaplicarea sancțiunilor implicite – dacă a fost stabilită o suprataxă de întârziere pentru o taxă care nu a fost plătită la timp, companiile în cauză pot solicita anularea acesteia.
  • Prelungirea termenului pentru depunerea declarațiilor fiscale anuale pentru 2019. Pentru declarațiile fiscale anuale privind impozitul pe venit, impozitul pe societăți, impozitul pe vânzări și determinarea veniturilor (§ 188 BAO), perioada se extinde în general până la 31 august 2020.
  • Se prelungește perioada de depunere a declarațiilor fiscale până la 31 august 2020, fără a se percepe dobânzi de întârziere.

Contribuabilii pot solicita reducerea impozitului pe venit sau a plăților în avans pentru societăți până la 31 octombrie 2020, în cazul în care venitul preconizat pentru anul respectiv este mai mic. Cererea trebuie să conțină o justificare în care sunt expuse așteptările reduse ale profitului datorate situației economice schimbate (de exemplu, scăderea vânzărilor din cauza crizei Covid-19).

Măsuri privind asigurările sociale

Toate persoanele asigurate care se așteaptă la pierderi financiare din cauza virusului corona sau care sunt afectate de boală sau carantină primesc următorul sprijin din partea Casei de Asigurări:

  • Amânarea contribuțiilor
  • Plata în rate a contribuțiilor
  • Reducerea bazei de contribuție provizorie
  • Scutirea  totală sau parțială la plata dobânzilor neplătite

Cererile de amânare și plată în rate pot fi trimise prin e-mail sau depuse direct, folosind formularul online.

Baza de contribuție provizorie poate fi redusă online utilizând acest formular.

Apel de urgență pentru proiecte de cercetare COVID-19

Ministerul Economiei (BMDW), Ministerul Mediului (BMK) și Ministerul Învățământului și Cercetării (BMBWF) asigură împreună 23 de milioane de euro pentru companiile care planifică un proiect de cercetare și dezvoltare pentru cercetarea COVID-19. Proiectele individuale de cercetare și dezvoltare sunt finanțate de companii austriece care tratează următoarele subiecte legate de COVID-19 și pot fi implementate rapid:

  • Biologia virusului și transmiterea acestuia
  • Prevenirea și controlul infecțiilor
  • Cercetarea și dezvoltarea medicamentelor și a altor metode terapeutice, precum și dezvoltarea de noi abordări diagnostice
  • Planificarea și implementarea studiilor clinice (faza I sau II)

Una din cele mai bune surse de informații privind modul de acces al facilităților din pachetul de măsuri pentru IMM-urilor este Camera de Comerț și Industrie (WKK).

IMPORTANT – Camera de muncă pune la dispoziție informații despre drepturile angajaților în această criză în limba română aici

11

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *