Elveția – Măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și angajați

Elveția – Măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și angajați

Autor: Ioana Gosman, Iulia Lupașcu

Elveția a anunțat mai multe măsuri la nivel federal pentru combaterea efectelor Corona virusului în economie. Acestea au fost adoptate în mai multe etape pe măsură ce criza s-a agravat.

13 martie 2020

În primă fază, guvernul elvețian a alocat 10 miliarde CHF pentru indemnizațiile de muncă cu program redus și ajutor economic imediat, având ca scop principal continuarea plății salariilor pentru angajați. Suma este disponibilă astfel:

– 8 miliarde CHF pentru fonduri de asigurări pentru șomaj și pentru lucru cu program redus.

– 1 miliard CHF pentru acordarea de ajutoare companiilor afectate în mod special de criză. Se poate acorda ajutor pentru creșterea lichidităților, ajutor financiar sau garanții bancare la împrumuturi. Departamentul Federal al Finanțelor (SVE ) va analiza individual solicitările de ajutor depuse până la 1 aprilie 2020. 

– 580 milioane CHF disponibile sub formă de împrumuturi bancare garantate pentru IMM-urile care au greutăți financiare. Cererile de garanții trebuie trimise instituțiilor abilitate, mai multe detalii aici

– 10 milioane CHF pentru garantarea împrumuturilor contractate în vederea  acoperirii costurilor administrative extraordinare de către companii de toate dimensiunile (detalii). Împrumuturile bancare primite prin garanții trebuie rambursate.  

– 50 milioane CHF pentru a acoperi pierderile suferite de organizațiile care organizează evenimente sportive. De asemenea, Consiliul Federal va acorda împrumuturi fără dobândă federațiilor sportive profesioniste.

În plus:

  • Perioada de așteptare pentru a intra în programul de lucru redus va fi de o zi de acum și până la 30 septembrie 2020. Toate informațiile despre acest program se găsesc aici
  • Secretariatul de stat pentru economie (SECO) va extinde dreptul la compensații pentru angajații cu contracte de muncă temporare și lucrători temporari
  • Se vor acorda fonduri suplimentare pentru domeniul cultural,  prin care se vor proteja lucrătorii independenți

20 martie 2020

Se acordă 32 miliarde CHF pentru a amortiza consecințele economice ale răspândirii virusului Corona prin menținerea ocupării forței de muncă, asigurarea plății salariilor și sprijinirea lucrătorilor independenți. 

Pachetul cuprinde următoarele componente:

1. Datorită închiderii companiilor și a reducerii cererii, multe companii au din ce în ce mai multe dificultăți în a susține costurile de funcționare, în ciuda indemnizațiilor de muncă pentru program redus. 

Un pachet de măsuri complementare va ajuta întreprinderile care erau solide înainte de criză să nu între în dificultăți astfel:

         – Ajutor de urgență sub formă de împrumuturi garantate. Garanțiile se vor ridica până la maxim 20 miliarde CHF și fiecare întreprindere va putea primi împrumuturi de până la 10% din vânzări sau maxim 20 milioane CHF. Împrumuturile de până la 0.5 milioane CHF se vor plăti imediat de către bănci și guvernul federal le va garanta 100%. Împrumuturile care depășesc această sumă vor fi garantate 85% de guvernul federal.

         – Se amână plata contribuțiilor la asigurările sociale (AHV / IV / EO / ALV) fără a se percepe dobânzi de întârziere. Companiile au și opțiunea de a modifica valoarea plăților de regularizare cu anul trecut dacă totalul salariilor a scăzut semnificativ. Același lucru este valabil și pentru angajații independenți ale căror vânzări au scăzut.

         – Companiile vor putea prelungi termenele de plată a impozitelor și a furnizorilor federali fără a li se percepe dobânzi de întârziere.

         – Rata dobânzii pentru TVA, taxele vamale speciale pentru consum și taxele incidentale se vor reduce la 0 între 21 martie 2020 și 31 decembrie 2020. Nu se va percepe nici o dobândă implicită în această perioadă. 

         – Nu se vor percepe dobânzi pentru întârzierile la plata impozitelor federale directe în perioada 21 martie 2020 și 31 decembrie 2020.

         – Unitățile administrative federale sunt instruite să verifice rapid facturile furnizorilor și să le plătească cât mai repede posibil, fără a folosi termenele de plată, pentru a consolida lichiditatea furnizorilor federali.

         – În perioada 19 martie – 4 aprilie 2020 debitorii nu vor putea fi executați (conform legii privind executarea datoriilor și falimentului SchkG)

2. Extinderea și simplificarea procedurilor de adoptare a muncii cu program redus pentru contractele pe perioada determinata, temporare sau freelanceri, precum și ucenicii:

         – Indemnizația de muncă pentru program redus poate fi plătită și persoanelor cu contracte de muncă cu durată determinată sau care lucrează temporar.

         – Ucenicii care își pierd locul de muncă vor avea aceleași drepturi ca angajații.

         – Se vor plăti până la 3320 CHF pentru angajatorii care lucrează în cadrul propriei companii, sub formă de compensație de muncă cu program redus pentru o funcție cu normă întreagă.

         – Angajații nu mai trebuie să reducă progresiv orele suplimentare înainte de a putea beneficia de indemnizații de lucru redus. Se va putea reduce programul de lucru exact cu cât e nevoie, iar indemnizațiile se vor acorda imediat.

         – Se simplifică urgent prelucrarea cererilor și a plăților pentru munca cu program redus și se vor putea plăti în avans salariile datorate (KAE)

3. Despăgubiri asigurate lucrătorilor independenți care si-au redus sau oprit activitatea.

Se acordă despăgubiri pentru lucrătorii independenți a căror activitate a fost afectată de: închiderea școlilor, carantina prescrisă medical, închiderea unei companii accesibile public. Regulamentul se aplică și artiștilor independenți ale căror angajamente au fost afectate de anularea unor evenimente. Despăgubirile se vor acorda de către asigurările sociale (AHV) astfel (cererile se pot face online aici ):

– 80% din venit dar maxim 196 CHF pe zi

– numărul indemnizațiilor zilnice pentru lucrătorii independenți în carantină este limitat la 10 zile pe lună

– numărul indemnizațiilor zilnice pentru lucrătorii cu sarcini de îngrijire este limitat la 30 zile pe lună

4. Despăgubiri asigurate salariaților care și-au pierdut veniturile.

Părinții au dreptul la compensații dacă trebuie să înceteze munca:

– și să aibă grijă de copiii lor rămași acasă în urma închiderii școlilor

– în urma unei carantine prescrise medical

Indemnizația reprezintă 80% din venit dar maxim 196 CHF iar indemnizațiile zilnice sunt limitate la 10 (pe lună)

5. 280 milioane CHF ajutor de urgență pentru companii care activează în domeniul cultural:

– fundațiile non-profit vor primi împrumuturi care să le asigure lichiditatea

– profesioniștii din cultură pot solicita ajutor de urgență nerambursabil pentru a-și acoperi cheltuielile de viață imediată, cu condiția ca acestea să nu fie suplimentate de noua compensație pentru pierderea câștigurilor pentru venituri salariale. Acest proces se desfășoară prin cantoane (pentru companii culturale) sau prin Suisseculture Sociale (pentru artiști creativi).

– IMM-urile culturale pot solicita compensații de la cantoane. Compensația va acoperi maxim 80% din pierderea financiară și va fi suportată jumătate de cantoane și jumătate de guvernul federal.

– Asociațiile laice din domeniul muzicii și teatrului pot fi susținute pentru pierderile suferite în urma anulării spectacolelor.

6. 100 milioane CHF pentru organizații sportive

Consiliul federal oferă suport pentru a se asigura că peisajul sportiv al Elveției nu este afectat masiv în structurile sale:

– 50 milioane CHF ca împrumut rambursabil pentru a rezolva blocajele de lichiditate pentru organizațiile care activează într-o ligă sportivă.

– 50 milioane CHF ca subvenții pentru organizațiile de voluntariat care promovează sportul în masă.

7. Turismul și politica regională

Se acordă împrumuturi pentru finanțarea retroactivă a investițiilor furnizorilor de cazare care au o reducere a fluxului de clienți.

În cadrul politicii regionale, împrumuturile federale în valoare de aproximativ 530 milioane CHF sunt investite în prezent în proiecte, dintre care aproximativ 60% sunt în sectorul turismului. Cantoanele federale sunt responsabile legal de administrarea împrumuturilor federale. Pentru a consolida lichiditatea debitorilor, Confederația permite cantoanelor să gestioneze mai flexibil opțiunile de amânare a plății datoriilor. Aceasta înseamnă că, în special, sectorul feroviar montan poate fi susținut pe termen scurt, deoarece amortizarea se face deseori după sezonul de iarnă.

25 martie 2020

Consiliul Federal a luat măsuri suplimentare pentru susținerea economiei cu privire la înregistrarea locurilor de muncă, asigurarea plății la timp a șomajului, a indemnizației de muncă cu program redus și a pensiilor profesionale. Noile măsuri în favoarea angajaților conduc la costuri suplimentare, estimate la valoarea de aproximativ 600 milioane CHF pe lună.

1. Reducerea sarcinii administrative a prelucrării cererilor de compensare, atât pentru solicitant, cât și pentru organele executive din cantoane.

– obligația de anunțare a posturilor libere pentru specialiști (STMP) este eliminată temporar precum și toate sarcinile și obligațiile conexe pentru angajatori și serviciul public de angajare. Acest lucru simplifică procesele de recrutare pentru personalul medical, industria farmaceutică, agricultură sau logistică.

– pentru asigurarea de șomaj (ALV) nu este necesară depunerea dovezii de căutare activă a unui loc de muncă. Asiguratul poate să depună această dovadă cel târziu o lună după expirarea ordonanței 2 COVID-19.

– activitățile de supraveghere și consiliere, după înregistrarea la municipiul reședință sau la RAV, vor avea loc temporar prin telefon și în termen de 30 de zile de la înregistrare

– toate persoanele eligibile primesc maximum 120 de alocații zilnice suplimentare

– pentru cei care primesc deja beneficii de asigurări sociale sau șomaj, perioada cadru pentru primirea beneficiilor va fi prelungită cu 2 ani dacă nu este posibilă obținerea tuturor beneficiilor în perioada cadru actuală

– termenul de înregistrare și pre-inregistrare pentru munca cu program redus (KAE) este anulat

2. Reglementări în domeniul pensiilor profesionale.

Angajatorii pot utiliza temporar rezervele de contribuție ale angajatorilor pe care le-au acumulat pentru a plăti contribuțiile angajaților la pensiile profesionale. Această măsură va ajuta angajatorii să pună capăt blocajelor de lichiditate și nu are nici un efect asupra angajaților.

1 aprilie 2020

Consiliul Federal a extins măsurile de asistență
– Ministerul Federal de Finanțe (FDF ) va oferi un împrumut suplimentar care va fi folosit pentru creșterea volumului garanțiilor pentru creditele acordate IMM-urilor. Împrumutul este necesar pentru a acoperi cererea mare de împrumuturi din partea companiilor.
– Departamentul Federal pentru Afaceri Economice (EAER ) va elabora noi proceduri pentru a preveni utilizarea necorespunzătoare a acestor împrumuturi
– Departamentul Federal pentru Economie (SECO ) va examina noi măsuri pentru a preveni falimentul în masă al IMM-urilor
– Ministerul de interne (EDI ) va examina, cu sprijinul SECO, cazurile semnalate de lucrători independenți care nu se califică pentru măsurile de compensare din programul Corona și va propune măsuri în ceea ce îi privește pentru a evita blocarea unor sectoare.
– Strategia Consiliului Federal în această criză este să amortizeze cazurile de dificultate în sectoarele economice afectate direct, precum și a angajaților și lucrătorilor independenți. Ulterior se va compensa pierderea de vânzări și profituri.
– Consiliul Federal consideră că nu este posibilă acoperirea tuturor compensațiilor prin intermediul subvențiilor de restructurarea sau de investiții (a fonds perdu). Astfel, compensațiile se vor face după verificarea daunelor iar procesul de verificare a lor va dura.

3 aprilie 2020

Consiliul Federal a solicitat Parlamentului extinderea fondului pentru garantarea împrumuturilor acordate în cadrul crizei Corona cu 20 miliarde CHF, ajungând la un total de 40 miliarde CHF

Până la 2 aprilie 2020 au fost încheiate 76.034 contracte de împrumut cu un volum estimat de 14,3 miliarde CHF. 

Deoarece programul de împrumut este conceput pentru a acorda fonduri rapid, potențialul de abuz este foarte mare. De aceea, Consiliul federal a însărcinat departamentele competente să implementeze un program de combatere a abuzurilor astfel:

– organismul central al organizațiilor de garanție (federal sau cantoane) verifică toate acordurile de împrumut pentru respectarea cerințelor elementare și vor anula rapid împrumuturile care nu respectă condițiile
– împrumuturile sunt verificate sistematic prin conectarea datelor privind TVA, vânzări anterioare și alte date furnizate uzual de companii, pentru a sesiza eventualele discrepanțe
– Ministerul de Finanțe va propune măsuri pentru înăsprirea prevederilor penale și de răspundere; pe lângă companiile care solicită credit va fi posibilă urmărirea penală a tuturor organismelor responsabile și a persoanelor fizice din spatele lor.


0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *