Austria – Află cum să îți primești taxele înapoi!

Austria – Află cum să îți primești taxele înapoi!

Dacă în prima edițe am prezentat cum vă puteți înregistra pe FinanzOnline , ediția de astăzi este despre principalele taxe deductibile prin intermediul FinanzOnline sau direct la birourile Finanzamt.

1) Taxele Speciale – Sonderausgaben

  • Diferite asigurări de sănătate și contribuții la pensii private;
  • Donațiile către biserici sau culte religioase;
  • Plățile efectuate pentru serviciile de consultanță;
  • Donații către organizații de binefacere, anumite instituții de cercetare sau organizații care promovează sportul pentru persoanele cu handicap;
  • Donații pentru protecția mediului, a naturii și a speciilor animale;
  • Donații către adăposturi de animale autorizate oficial;
  • Donații pentru serviciile voluntare de pompieri și asociațiile regionale de stingere a incendiilor;
  • Donații pentru alte instituții: Academia Diplomatică, Academia de Știință a Austriei,
  • Cheltuieli pentru renovarea locuinței.

Cheltuielile speciale menționate anterior sunt trimise electronic direct către Finanzamt de către beneficiari. Nu uitați să menționați numele dumneavoastră complet și data de naștere pentru ca beneficiarul să poată raporta donațiile dumneavoastră.

Mai multe detalii aici: Bundesministerium Finanzen Sonderausgaben, Arbeiterkammer Sonderausgaben

2) Cheltuieli Profesionale – Werbungskosten

  • Îmbrăcăminte destinată activităților profesionale (Echipament zugrav, încălțăminte specială de protecție, uniformă de bucătar, etc);
  • Unelte și echipamente (Cuțite profesionale de bucătar, PC/Laptop, Ferăstraie cu motor pentru lucrătorii forestieri, etc);
  • Costuri aferente pregătirii profesionale (Cursuri de instruire, cursuri de formare continuă, cursuri de reprofilare, cursuri de limba străină și orice curs profesional care vă facilitează integrarea pe piața muncii în Austria);
  • Costurile aferente studiilor universitate pot fi deductibile (În această situație, nu numai taxele de școlarizare pentru un curs, ci toate costurile legate de formare; de exemplu, literatura de specialitate, costurile de călătorie și costurile de cazare sunt deductibile), acestea fiind:
    • Costuri ale formării continue (de exemplu, un al doilea curs de studiu strâns legat de primul curs de studiu: un avocat studiază administrarea afacerilor)
    • Costuri de formare de bază în cazul unei ocupații conexe (de exemplu: un funcționar industrial studiază administrarea afacerilor)
    • Costuri de reinstruire (de exemplu: dacă un bibliotecar studiază farmacia).
  • Costurile aferente școlilor vocaționale (Un electrician urmează cursuri de îmbunătățire a experienței);
  • Costurile aferente delegațiilor efectuate în interes de serviciu (costuri de călătorie și cazare

Mai multe detalii aici: Bundesministerium Finanzen Werbungskosten, Arbeiterkammer Werbungskosten

3. Cheltuieli Extraordinare – Außergewöhnliche Belastungen

  • Cheltuieli medicale imprevizibile (cheltuieli de spitalizare, cheltuieli cu medicamentația, cheltuieli cu aparatul dentar, nașterea copilului, deplasarea până la unitatea medicală);
  • Cheltuieli cu îngrijirea specială a vârstnicilor;
  • Cheltuieli funerare;

Mai multe detalii aici: Bundesministerium Finanzen Außergewöhnliche Belastungen, Bundesministerium Finanzen Außergewöhnliche Belastungen, Arbeiterkammer Außergewöhnliche Belastungen

4. Bonusul de familie – Familienbonus Plus

Ce este Familienbonus Plus?

  • O deducere fiscală care vă reduce direct sarcina fiscală;
  • O suma care se primește lunar, încă din prima lună în care copilul s-a născut, până la vârsta de 25 de ani;
  • Ce valoare are? 125 EUR pe lună (1.500 EUR/copil/an) până la împlinirea vârstei de 18 ani. După ce copilul a făcut 18 ani, valoarea Familienbonus Plus este de 41,68 € pe lună (500,16 € pe an).

Cum aplic pentru Familienbonus Plus?

  • La angajator, prin intermediul formularului E30;
  • Prin intermediul FinanzOnline;
  • La birourile Finanzamt.

Mai multe detalii aici: Bundesministerium Finanzen Familienbonus Plus, Arbeiterkammer Familienbonus Plus

5. Deduceri fiscale pentru familiile monoparentale sau pentru familiile cu un singur venit – Alleinverdiener- und Alleinerzieherabsetzbetrag

Care sunt criteriile pe care trebuie să le îndeplinească familiile/cuplurile cu un singur venit?

  • Existența unui copil (cel puțin);
  • Trebuie să trăiască împreună;
  • Unul din parteneri nu depășește venituri în valoare de maxim 6000 euro pe an;

Care sunt criteriile pe care trebuie să le îndeplinească familiile monoparentale?

  • Părinți singuri, care au în grijă un copil (ex. Mama locuiește singură cu copilul)
  • Părinții nu locuiesc împreună mai mult de 6 luni pe an (ex. Mama locuiește cu copilul 6 luni pe an. Tatal este plecat în misiune 7 luni pe an)

Mai multe detalii aici: Bundesministerium Finanzen Alleinverdiener und Alleinerzieherabsetzbetrag, Bundeskanzelaramt Familie, Arbeiterkammer Steuer­vorteile für Familien

6. Deducerea din impozit a cheltuielilor cu naveta până la locul de muncă – Pendlerpauschale

Ce sunt deducerile din impozit a cheltuielilor cu naveta până la locul de muncă – Pendlerpauschale?

  • Deduceri fiscale din impozit cu cheltuielile de călătorie între casă și locul de muncă;

De câte tipuri sunt deducerile din impozit cu cheltuielile între casă și locul de muncă?

  • Tariful mic: Dacă mijloaele de transport în comun sunt accesibile:
DistanțăSumă / LunăSuma anuală
De la 20 km până la 40 km58,00 Euro696,00 Euro
Mai mult de 40 km  până la 60 km113,00 Euro1.356,00 Euro
Mai mult de 60 km168,00 Euro2.016,00 Euro
  • Tariful mare: Dacă mijloacele de transport în comun nu sunt accesibile:
DistanțăSumă / LunăSuma anuală
De la 2 km până la 20 km31,00 Euro372,00 Euro
Mai mult de 20 km până la 40 km123,00 Euro1.476,00 Euro
Mai mult de 40 km până la 60 km214,00 Euro2.568,00 Euro
Mai mult de 60 km306,00 Euro3.672,00 Euro

Mai multe detalii: Bundesministerium Finanzen Allgemeines zum Pendlerpauschale , Bundesministerium Finanzen Pendlerrechner, Arbeiterkammer Pendlerpauschale

Unde puteți găsi mai multe informații detaliate și actualizate la zi?

23 Februarie 2021

7
Alegeri locale în regiunea Kärnten (Austria)

Alegeri locale în regiunea Kärnten (Austria)

La sfârșitul lunii februarie au loc alegeri locale în regiunea Kärnten și românii au drept de vot în localitatea unde sunt înregistrați cu Meldezettel. Dreptul de vot la alegerile locale este acordat în Austria pentru orice cetățean al unui stat din Uniunea Europeană.

USR e un partid european care consideră că este esențial ca oamenii să voteze acolo unde locuiesc, așa că ne propunem să prezentăm informații despre acest vot și încurajăm românii care locuiesc în această zonă să voteze.

Se votează primarii (Burgermeister) și consiliile locale (Gemeinderat) pentru fiecare localitate. Anul viitor, în martie vor avea loc și alegerile pentru  parlamentul local. Acesta a fost ales în 2018 și funcționează cu o coaliție SPÖ, FPÖ.


I. Informații despre procesul de votare

Alegerile locale din zona Kärnten vor avea loc pe 28 februarie 2021 (Wahltag) cu turul 2, acolo unde va fi cazul, în data de 14 martie 2021. Toți cei înregistrați (cu Meldezettel) la o adresă din această regiune, primesc prin  a poștă informațiile despre vot cât și cererea prin care se poate opta pentru votul prin corespondență.

La aceste alegeri se poate vota în 4 feluri:

  1. Prin corespondență prin trimiterea unei cereri în care specificați la ce adresă doriți să vă fie trimis buletinul de vot. Cererea trebuie trimisă până cel târziu pe 24.02. iar votul trebuie să ajungă cel târziu pe 28.02.
  2.  Anticipat la primărie începând cu 02 februarie. La primărie veți primi un buletin de vot și puteți vota pe loc.
  3.  Anticipat în data de 19.02. (vorgezogene Wahltag) în locații specificate de fiecare localitate și anunțate din timp. 
  4.  În secția de votare în data de 28.02. (Wahltag).

Vor fi două buletine de vot, unul pentru primar și consiliul local din localitatea unde votați și unul pentru consiliul local.

Votul anticipat la primărie

Pe site-ul primăriei de care aparțineți puteți verifica perioada de vot și intervalul orar în care puteți vota începând cu data de 2 februarie. 

Lista tuturor localităților din regiunea Kärnten este disponibilă aici https://www.ktn.gv.at/Verwaltung/Gemeinden/Gemeindeliste și fiecare dintre ele au informații despre vot, locațiile unde puteți vota anticipat și intervalul orar când este posibil.

Site-ul fiecărei primării este diferit, unele mai prietenoase decât altele ? dar informațiile necesare ar trebui să poată fi găsite, incluzând aici măcar adresa biroului pentru vot (Wahlamt) cu numere de telefon și adresă de contact. 

Votul prin corespondență
Procesul de vot prin corespondență are trei etape: trebuie să trimiteți o cerere prin care specificați că vreți să votați prin corespondență, primiți buletinul de vot prin poștă și apoi trimiteți buletinul cu votul dumneavoastră.

  1. Cerere de vot prin corespondență
    Puteți cere să votați prin corespondență în două feluri:
    A) formular fizic trimiteți formularul la biroul de votare din fiecare primărie (Wahlamt). Formularul îl primiți prin poștă dacă aveți Meldezettel la o adresă din regiune sau îl puteți obține de la primărie. Acesta trebuie trimis până pe 24 februarie la primărie (Wahlamt din localitatea unde votați). Puteți căuta adresa exactă pe internet, numele complet al instituției este Magistrat der Landeshauptstadt (nume localitate) Wahl- und Meldeamt.
    B)  formular online care poate fi completat și trimis de aici https://www.wahlkartenantrag.at/.
    Online vă puteți identificați ușor dacă aveți semnătură electronică (e-Signatur) dacă nu, la completarea formularului trebuie să specificați:
    • localitatea unde veți vota;
    • motivul pentru care nu puteți vota în secție (e o simplă formalitatea, puteți alege o opțiune predefinită sau puteți specifica  că votați prin corespondență datorită pandemiei, etc.);
    • adresa unde vreți să primiți buletinul de vot;
    • numărul pașaportului, data emiterii și autoritatea care l-a emis;
    • o poză a pașaportului trebuie uploadată în formular.
  1. Trimiterea buletinului de vot
    După ce ați primit buletinul de vot prin poștă și ați votat, îl puteți trimite astfel:
    – prin poștă la primăria localității unde ați votat și el trebuie să ajungă până pe 28.02;
    – îl depuneți personal la primărie;
    – îl depuneți la secția de vot (fie în ziua votului anticipat 19.02. sau chiar în ziua votului 28.02).

II. Informații despre candidați

Sunt foarte mulți candidați la alegerile locale, în fiecare localitate fiind în competiție atât reprezentanți ai principalelor partide (ÖVP – conservatori, Die Grünen – ecologiști, SPÖ – social-democrați, NEOS – liberali, FPÖ – tinde spre extremă dreapta, asociat în general cu populiștii) cât și candidați independenți. Pentru a vă informa puteți începe cu site-urile primăriei, al ziarelor locale sau cele ale partidelor.

Partidele din Austria au organizații puternice la nivelul fiecărui regiuni care au uneori poziții diferite față de pozițiile aceluiași partid la nivel național. Asta pentru că existența parlamentelor locale face ca un partid să facă alianțe locale cu alte partide, iar aceste alianțe nu se regăsesc la nivel național.
De exemplu, în regiunea Kärnten, SPÖ guvernează actualmente cu FPÖ deși la nivel național această alianță este de neconceput. Dar la nivel local așa a ieșit la vot ?.

Pentru partidele locale corespunzătoare principalelor partide naționale puteți găsi informații aici:

Ziarul local meinbezirk.at are o secțiune dedicată votului local, candidați și alte articole relevante: https://www.meinbezirk.at/tag/gemeinderatswahl-2021.

Articol realizat de echipa USR Austria.

3
Austria – Află cum să îți primești taxele înapoi!

Austria – Află cum să îți primești taxele înapoi!

În următoarele rânduri îți vom prezenta pe scurt pașii necesari pe care trebuie să îi urmezi pentru a-ți recupera taxele de la statul austriac, prin intermediul Finanzamt. 

Ce este finanzamt? 

Finanzamt este autoritatea biroului fiscal austriac cu răspundere la nivelul Austriei pentru persoanele fizice și pentru persoanele juridice, cu responsabilități în domeniul taxelor și impozitelor, a donațiilor și a altor reglementări în domeniul fiscal.

Ce este FinanzOnline?

FinanzOnline este platforma accesibilă tuturor contribuabililor care au reședința în Austria cu rolul de a facilita relația cu autoritatea biroului fiscal austriac. Este o platformă accesibilă non stop, de pe telefon sau chiar de pe calculator.

Cum mă pot înregistra pentru FinanzOnline?

În scris, prin intermediul unui formular care se trimite prin poștă către Finanzamt;

La unul din birourile Finanzamt.

Online

Cum obțin acces la pagina FinanzOnline?

Primul pas ce trebuie realizat este accesarea site-ul portalului de înregistrare în FinanzOnline (https://www.finanzonline.at/fon/a/erstanmeldung1.do?reqkey=oQ6doMjO38JmqwK3AJSmMMz) prin completarea câmpurilor obligatorii: Nume Prenume, Numărul de asigurare Socială (se regăsește pe E-Card – cardul de sănătate), Adresa, Cod poștal, Oraș, Seria și numărul documentului de identitate (Pașaport/Buletin/Document Austriac, etc.) și un ID – „Benutzer – Identifikation” (de exemplu: popescu123) între 8 și 12 caractere, care este necesar pentru accesul pe site-ul Finanzamt. 

Mai departe, Finanzamt vă va trimite un plic care conține restul datelor de logare: Teilnehmer – Identifikation și codul PIN.

Atenție! Plicul se înmânează personal destinatarului. În cazul în care nu sunteți la domiciliu, îl puteți ridica de la oficiul poștal menționat pe recomandată. 

Prin urmare, pentru a ne loga pe FinanzOnline, avem următoarele date:

  • Teilnehmer-­Identifikation (îl primiți de la Finanzamt);
  • Benutzer-­Identifikation (îl setați dumneavoastră);
  • Persönliche Identifikationsnummer (PIN – îl primiți de la Finanzamt).

După ce ați primit datele de logare, este necesar să vă logați  pe site-ul FinanzOnline (https://www.finanzonline.at/fon/login.do) și să schimbați codul „PIN”.

Ce puteți face prin contul FinanzOnline?

Puteți efectua imediat un calcul al taxei anticipate. Aveți opțiunea de a vedea care este suma estimată de recuperat. Suma finală poate fi diferită de suma estimată, din cauza unor posibile erori de intrare, lipsei fișelor salariale anuale sau nerecunoașterea de către fisc a opțiunilor de decontare/amortizare.

Puteți verifica situația taxelor și impozitelor, inclusiv soldul la zi. 

Puteți solicita rambursarea taxelor sau recalcularea acestora, în cazul în care acestea nu au fost calculate corect;

Aveți posibilitatea de a verifica dacă toate salariile au raportate către autoritățile fiscale. Dacă lipsesc anumite fișiere de plată, vă trebui să așteptați până în Martie deoarece toate fișele de plată trebuie trimise de angajatori la biroul fiscal până atunci.

Puteți aplica pentru Alocația Familială numită și „Familienbeihilfe”, oferită ca suport familiilor care au în creștere copii minori sau copii cu vârstă maximă de 24 de ani. 

Puteți obține un certificat fiscal care atestă faptul că nu aveți datorii la bugetul de stat. 

Puteți să vă înregistrați gradele de rudenie din Austria (soț, soție, etc).

Puteți să vă activați semnătură electronică cu telefonul mobil „Handy-Signatur” cu care vă puteți dovedi identitatea pe internet cu ușurință, rapid și gratuit, atunci când doriți să accesați contul casei de asigurări de sănătate „OGK”, în momentul în care doriți eliberarea cazierului judiciar, etc. 

Link-uri utile:

https://finanzonline.bmf.gv.at/fon/ https://www.finanz.at/steuern/finanz-online/ https://www.bmf.gv.at/public/top-themen/finanzonline-einfach-gemacht.html

Au contribuit: Gheorghe Geica, Paul Necsa, Andronache Oana Georgiana, Andronache Gabriel Alexandru

Rămâi alături de noi pentru mai multe informații.

11
📌𝗨𝗻𝗱𝗲 𝗽𝘂𝘁𝗲𝗺 𝗳𝗮𝗰𝗲 𝘁𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗖𝗢𝗩𝗜𝗗 𝗴𝗿𝗮𝘁𝘂𝗶𝘁 𝗶̂𝗻 𝗔𝘂𝘀𝘁𝗿𝗶𝗮❓

📌𝗨𝗻𝗱𝗲 𝗽𝘂𝘁𝗲𝗺 𝗳𝗮𝗰𝗲 𝘁𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗖𝗢𝗩𝗜𝗗 𝗴𝗿𝗮𝘁𝘂𝗶𝘁 𝗶̂𝗻 𝗔𝘂𝘀𝘁𝗿𝗶𝗮❓

✒Vă prezentăm mai jos locurile din fiecare regiune din Austria unde vă puteți testa gratuit de coronavirus și paginile unde vă puteți înscrie pentru testare.

🔷𝗞𝗮̈𝗿𝗻𝘁𝗲𝗻:

➡Locații de testare: https://coronainfo.ktn.gv.at/corona-tests-kaernten

➡Formular de înscriere: https://kaernten.oesterreich-testet.at/#/registration/start

🔶𝗦𝘁𝗲𝗶𝗲𝗿𝗺𝗮𝗿𝗸:

➡Locații de testare: https://www.testen.steiermark.at/cms/ziel/161168334/DE/

➡Formular de înscriere: https://steiermark.oesterreich-testet.at/#/registration/start

🔷𝗢𝗯𝗲𝗿𝗼̈𝘀𝘁𝗲𝗿𝗿𝗲𝗶𝗰𝗵:

➡Locații de testare: https://www.land-oberoesterreich.gv.at/Mediendateien/Formulare/Dokumente%20PraesD%20Abt_Pr/CoVID19_DauertestStandorte_.pdf

➡Formular de înscriere: https://www.land-oberoesterreich.gv.at/Mediendateien/Formulare/Dokumente%20PraesD%20Abt_Pr/CoVID19_DauertestStandorte_.pdf

🔶𝗡𝗶𝗲𝗱𝗲𝗿𝗼̈𝘀𝘁𝗲𝗿𝗿𝗲𝗶𝗰𝗵:

➡Locații de testare: https://notrufnoe.com/testung/

➡Formular de înscriere: https://www.testung.at/anmeldung/

🔷𝗦𝗮𝗹𝘇𝗯𝘂𝗿𝗴:

➡Locații de testare: https://www.salzburg.gv.at/gesundheit_/PublishingImages/CORONA/schnelltest-standorte.jpg

➡Formular de înscriere: https://anmeldung.salzburg-testet.at/#/public

🔶𝗧𝘆𝗿𝗼𝗹:

➡Locații de testare: https://www.tirol.gv.at/gesundheit-vorsorge/infekt/coronavirus-covid-19-informationen/tirol-testet/screeningstrassen-teststationen/

➡Formular de înscriere: https://tiroltestet.leitstelle.tirol/

🔷𝗩𝗼𝗿𝗮𝗿𝗹𝗯𝗲𝗿𝗴:

➡Locații de testare: https://vorarlberg.at/web/land-vorarlberg/contentdetailseite/-/asset_publisher/qA6AJ38txu0k/content/page-vorarlbergtestet-artikel-testungen-wann-wo?article_id=740375

➡Formular de înscriere: https://vorarlbergtestet.lwz-vorarlberg.at/GesundheitRegister/Covid/Register

🔶𝗩𝗶𝗲𝗻𝗮:

➡Locații de testare: https://coronavirus.wien.gv.at/site/testangebote/

➡Formular de înscriere: https://app.wien.gv.at/covidtestanmeldung/

🔷𝗕𝘂𝗿𝗴𝗲𝗻𝗹𝗮𝗻𝗱:

➡Locații de testare: https://www.burgenland.at/fileadmin/user_upload/Downloads/Corona/BITZ_Testzentren_neu.pdf

➡Formular de înscriere: https://testen.lsz-b.at/

⛔️𝗡𝘂 𝘀𝗲 𝗽𝗼𝘁 𝘁𝗲𝘀𝘁𝗮:

➡ Persoane care prezintă simptome de COVID ❌

➡ Persoane aflate în concediu medical ❌

➡ Persoane aflate în carantină ❌

➡ Persoane care locuiesc în azil ❌

➡ Copii cu vârsta mai mică de 6 ani ❌


📌Rămâi alături de noi pentru mai multe informații❗️

4
Ce pregătește Olanda pentru îmbunătățirea situației muncitorilor sezonieri

Ce pregătește Olanda pentru îmbunătățirea situației muncitorilor sezonieri

Exploatarea lucrătorilor, pe agenda publică odată cu criza sanitară de covid-19

În Olanda, subiectul lucrătorilor sezonieri și al condițiilor în care muncesc aceștia, inclusiv pe timp de pandemie, este unul din ce în ce mai mediatizat la nivel local și național, săptămânal apărând articole sau investigații despre situații de exploatare, violență sau îmbolnăviri cu Covid-19 din cauza nerespectării regulilor de igienă și distanțare la locul de muncă. În contrast cu alți ani, se vorbește pe larg și din ce în ce mai deschis despre neregulile de pe piața muncii, nereguli aflate în contradicție cu dorința autorităților și companiilor olandeze de a atrage forță de muncă din Centrul și Estul Europei. În paralel cu ce aflăm pe canale oficiale, pe multele grupuri de români, polonezi sau bulgari de pe social media, lucrători din diverse regiuni și sectoare se plâng de locuințe insalubre, bani promiși care nu ajung niciodată în conturile lor și amenințări, dacă nu chiar bătăi, din partea angajatorilor și intermediarilor (uitzendbureaus). 

Crearea Comisiei Roemer pentru investigarea neregulilor de pe piața muncii

Neregulile semnalate de către presă, precum și de către primării și organizațiile care sprijină lucrătorii străini (dar și domestici) nu au rămas însă fără ecou, iar Olanda se pregătește de schimbări semnificative în ceea ce privește sectoarele unde lucrează mulți români sau alți europeni din est și sud. Pentru a găsi soluții la dezechilibrele de pe piața muncii, guvernul olandez a creat Aanjaagteam, un task force condus de Emile Roemer, un politician cu experiență în negocieri trans-partinice și fost lider al Partidului Socialist (PS). Sarcina acestui grup de lucru a fost realizarea unui studiu amplu asupra situației lucrătorilor străini și să formuleze recomandări pentru guvernul condus de prim-ministrul Mark Rutte (VVD + D66 + CDA + CU). Aceste recomandări au fost făcute sub forma a două rapoarte, unul publicat în iunie, cu accent pe măsuri care pot fi luate pe termen scurt, în special în contextul crizei sanitare, și un al doilea axat pe măsuri structurale și pe termen lung, publicat la finalul lunii octombrie. Măsurile structurale urmează au fost dezbătute de parlamentul olandez (Tweede Kamer) pe 3 februarie 2021, după mai multe amânări. Totodată, trebuie menționat că ministrul pentru Afaceri Sociale și Muncă a anunțat că guvernul (între timp demisionar în urma unui amplu scandal legat de alocațiile pentru copii) nu va face schimbări înainte de alegerile parlamentare din martie anul acesta.

Scopul acestui material este prezentarea pe scurt a măsurilor propuse de echipa lui Emile Roemer pentru îmbunătățirea condițiilor de lucru și trai ale lucrătorilor străini din Olanda, măsuri care se găsesc în cel de-al doilea raport, intitulat Geen Tweedehands Burgers (Fără cetățeni de mâna a doua).

Câți lucrătorii sezonieri sunt în Olanda și câți vin din România 

O problemă importantă cu care s-a confruntat echipa condusă de Roemer a fost lipsa unor date credibile despre numărul real al lucrătorilor migranți din Olanda, o consecință a faptului că legislația olandeză nu obligă înregistrarea la primărie a celor care vin pentru mai puțin de patru luni, iar multe agenții intermediare chiar descurajează procesul.

Potrivit datelor oficiale, în Olanda se găsesc în jur de 532 000 de lucrători migranți, din care se estimează că 327 000 doar din țările din fostul bloc comunist. Organizațiile care lucrează cu migranți spun, însă, că numărul ar fi cu mult mai mare, iar fluxul de oameni de la un an la altul este greu de estimat sau controlat.

Despre comunitatea de români știm că CBC, adică Institutul olandez de statistică, are în evidență undeva peste 100 000 de persoane care primesc un venit pe teritoriul Olandei, deși înregistrați oficial la primărie sunt doar 36 000.  

Principalele recomandări ale raportului realizat de Aanjaagteam (și care vor fi dezbăture de parlamentul olandez pe 16 decembrie)

  1. Un mai bun control asupra intermediarilor (uitzendsector)

Pe scurt, guvernul olandez recunoaște că problema principală în sectoarele în care lucrează mulți sezonieri o reprezintă cei aprox 14 000 de intermediari (uitzendsector) și vrea ca oricine acționează ca intermediar să fie obligat să dețină o licență prin care autoritățile pot impune criterii mai stricte de gestionare a forței de muncă. Firmele care aleg să lucreze cu intermediari care nu dețin această licență vor fi pasibile de amendă, iar intermediarii prinși fără certificat nu vor mai avea voie să deschidă o nouă firmă de intermediere.

  1. Documentarea tuturor lucrătorilor pentru a avea o mai bună imagine de ansamblu asupra pieței de muncă

Având în vedere că foarte mulți lucrători nu se înregistrează la primării (gemeente) odată sosiți în Olanda, Aanjaagteam propune ca angajatorii să fie cei care se asigură că angajații lor se vor înscrie în registrele olandeze chiar înainte de a începe munca. La fel vor trebui să se asigure că lucrătorii se dezînregistrează când părăsesc Olanda definitiv.

Noii lucrători trebuie să se înregistreze la unul dintre cele 19 puncte de servicii existente din baza de date de evidență a nerezidenților (punctele RNI). Guvernul ar trebui să folosească acest prim moment de contact pentru a-i informa cu privire la locuințe, asistență medicală și alte subiecte relevante. Acest lucru le va îmbunătăți poziția în Olanda. Taskforce-ul vede, de asemenea, posibilitatea de a instala un „punct de serviciu mobil NRRD” pentru lucrătorii sezonieri și recomandă mai multe opțiuni digitale, cum ar fi accesul la aplicația DigiD.

Se presupune că inventarierea lucrătorilor din Olanda va ajuta, de asemenea, și la o alocarea mai eficientă a fondurilor pentru primăriile unde se găsește un număr semnificativ de sezonieri. 

  1. Locuințe mai multe și mai bune pentru lucrători

Problema locuințelor rămâne una spinoasă pe întreg teritoriul Olandei, nu doar pentru lucrători, ci și pentru populația olandeză, presa semnalând frecvent lipsa de spațiu locuibil în raport cu cererea din ce în ce mai mare.  Cu toate acestea, Aanjaagteam recomandă ca, în 2021, construirea de locuințe pentru sezonieri să fie luată în calcul ca parte din programul național de construcție de noi locuințe, iar primăriile să fie sprijinite de către guvern pentru a găsi spații adecvate.

Ca și pentru uitzendbureau, se propune introducerea unui permis de funcționare (verhuurdersvergunning) cu care să fie controlată mai ușor calitatea cazărilor oferite muncitorilor și să fie evitate situațiile în care lucrătorii sunt înghesuiți în spații mici sau cazați în spații nepotrivire pentru locuit.

În ceea ce privește normele care ar trebui urmate, se recomandă incorporarea cerințelor deja formulate de  AFK (Agrarisch Keurmerk Flexwonen) sau SNF (Stichting Normering Flexwonen. Fiecare lucrător ar trebui să aibă propria sa cameră, iar aceasta să aibă minimum 15m pătrați. 

Legat de relația de dependență dintre angajator și angajat, comisia Roemer propune separarea contractului de muncă de cel de cazare și introducerea unei clauze prin care chiriașul să primească un aviz de o lună pentru eliberarea cazării. Astfel se vor evita cazurile, din păcate frecvente, de lucrători aruncați în stradă, inclusiv pe timp de pandemie.

  1. Sănătate și acces la sistemul medical

Aanjaagteam recomandă guvernului să prelungească perioada de acces la asistența medicală și după rezilierea contractului de muncă (și, cu aceasta, la asigurarea de sănătate), pentru o perioadă de maximum 30 de zile. În plus, migranții ar trebui să aibă acces la un mediu digital și personal al asigurării de sănătate, pentru care au nevoie de aplicația DigiD. Asigurătorii de sănătate ar trebui să furnizeze mai multe informații în alte limbi decât olandeză. De asemenea, aceștia ar trebui să acorde atenție numărului de migranți dintr-o regiune și să își adapteze serviciile la acest lucru, pentru a asigura îngrijirea adecvată adecvată.

  1. Inspecții și verificări

O ultimă recomandare a raportului lui Romer se referă la întărirea cooperării dintre instituțiile care veghează ca regulile de pe piața muncii sunt respectate, iar pentru acest lucru este nevoie de o bază legală solidă, în special în ceea ce privește schimbul de date. 

De asemenea, ar trebui să existe un raport anual cu privire la rezultatele acestui plan de aplicare. În anumite cazuri, lucrătorii migranți nu primesc salariile la care au dreptul. Pentru a aborda această problemă, Taskforce recomandă crearea unei prezumții legale conform cărora o companie este considerată accesorie la plata insuficientă. Prezumția va presupune că lucrătorii au avut un contract de 6 luni (și, prin urmare, va primi plata timp de 6 luni). Acesta este un instrument suplimentar pentru a combate plata sub nivelulimpus de lege sau prin contractele colective (în plus față de art. 23 din WAV).

Pentru a contracara abuzurile transfrontaliere, grupul de lucru recomandă crearea unei echipe speciale multidisciplinare în Inspectoratul SZW, care va aborda cazurile transfrontaliere și care va putea face schimb de date cu autoritățile de aplicare a legii din aceste țări vecine.

Echipa USR Olanda

4
USR Diaspora – „USR PLUS este gata să intre la guvernare. Mesajul românilor este despre nevoia de oameni noi, dar absenteismul reprezintă un motiv de îngrijorare”

USR Diaspora – „USR PLUS este gata să intre la guvernare. Mesajul românilor este despre nevoia de oameni noi, dar absenteismul reprezintă un motiv de îngrijorare”

USR Diaspora ia notă cu optimism, responsabilitate și asumare de votul dat ieri de românii din țară, dar și din diaspora, într-un scrutin desfășurat în condiții extraordinare de pandemie, și le mulțumește tuturor românilor care s-au prezentat la urne pentru a vota candidații Alianței. Suntem onorați de încredearea pe care ne-ați acordat-o la acest al doilea scrutin în care participam de la înființarea noastră ca forță politică și, totodată, motivați să facem tot ceea ce ne stă în putință pentru a pune în aplicare promisiunile pe care le-am făcut în fața electoratului nostru.

Urmare a votului de ieri, USR PLUS își dublează numărul de membri în Parlamentul României față de alegerile din 2016, acest lucru fiind posibil inclusiv prin contribuția Diasporei, unde USR PLUS este câștigătorul acestor alegeri, cu o treime din voturile exprimate.

Către guvernare cu oameni noi și un program concret de reformă

Mesajul românilor este unul fără echivoc – oamenii vor oameni și soluții noi, vor lideri care își asumă guvernarea. În acest moment USR PLUS recunoaște acest mesaj și este gata să intre la guvernare, lucru pe care l-am promis atât înainte cât și în timpul campaniei. Experiența ultimilor patru ani din parlament, unde o majoritate toxică a PSD a ținut România pe loc și la marginea discursului european, ne arată că singura soluție pentru țara noastră este o coaliție guvernamentală cu susținere reală în parlament, lucru posibil astăzi datorită votului dat de români. Programul de guvernare propus de USR PLUS este gata și, de azi, ne așezăm la masa negocierii cu intenția clară de a reforma România în profunzime, alături de celelalte forțe politice care împărtășesc valorile noastre.

Absenteismul masiv, un prilej de reflecție

Abstenteismul masiv de la urne – doar 33% dintre românii cu drept de vot au votat – ne arată însă că mecanismele democratice sunt în pericol și sub presiunea unor factori ce nu țin doar de pandemie, ci și de incompetența vechii clasei politice și a sistemului corupt pe care l-a creat. Atâta timp cât mesajul politic va depinde de legăturile cu mogulii de presă și rețeaua netransparentă de finanțare a partidelor politice, românii vor fi captivi unei politici făcute doar în interesul policicienilor. În această cheie interpretăm și ascensiunea unor forțe politice aparent anti-sistem, dar cu un mesaj axat de dezbinare, anti-european și în dezacord cu valorile cu care noi, USR PLUS ne identificăm și pe care le dorim pentru România acestui secol și mileniu. Este un semnal pe care îl citim cu luciditate și pentru care ne asumăm un proces de reflecție pentru perioada următoare.

Echipa USR Diaspora

7

31 de ani de la căderea zidului Berlinului

Autor: Iulian Lorincz

Astăzi se împlinesc 31 de ani de la căderea zidului Berlinului. Pentru aproape tot globul acest moment reprezintă căderea comunismului în Europa. Pentru germani, însă, reprezintă mai mult decât atât, este începutul procesului de reunificare. Știu că, privind în urmă, poate părea un lucru natural, dar în același timp cu toții putem să ne gândim la un exemplu clar în care o țară ruptă la finalul celui de-al doilea război mondial nu a profitat de căderea comunismului pentru reunificare.

Mă gândesc că atunci, la finalul acelor prime zile euforice de noiembrie, majoritatea pragmaticilor ar fi fost dispuși să parieze bani grei împotriva unei asemenea reunificări. Gândiți-vă doar care erau obstacolele. Nu era suficient să își dorească cele două state germane asta. Conform Tratatului de Pace semnat la finalul ultimului război mondial, cele patru mari puteri aliate trebuiau să-și dea și ele acordul. Și de ce l-ar fi dat? Germania însemna în memoria colectivă ultimă țară agresivă din vestul Europei. În ultimii 150 de ani, singurele războaie purtate în Vest fuseseră inițiate de germani, iar două dintre ele deveniseră războaiele mondiale, războaie care au redefinit conceptele de cruzime și moarte inutilă. De ce ar fi acceptat cineva această reunificare? De ce țări ca Franța și Marea Britanie ar fi acceptat întărirea unui rival economic? De ce Rusia ar fi acceptat pierderea definitivă a unui stat satelit? De ce ar fi acceptat America redeschiderea cutiei Pandorei, care se numea redefinirea granițelor europene?

Germania a avut două mari atuuri în acea perioadă: un context favorabil și un lider politic care a știut să profite de el. Helmut Kohl era deja Cancelar de peste șapte ani când a căzut zidul și, la fel ca întreaga planetă, a fost luat complet prin surprindere de evenimentele din 9 noiembrie. Dar acestea sunt momentele în care un om politic își poate demonstra nivelul, iar bavarezul și-a demonstrat calitățile. În momentele acelea incerte, când nimeni nu știa ce se poate întâmpla, când încă erau multe voci care cereau o intervenție militară a Rusiei în Germania, Kohl a recunoscut șansa imensă de care putea profita țara sa pentru a repara ruptura făcută cu 45 de ani înainte.
„Only together and in a climate of mutual trust can we peacefully overcome the division of Europe, which has also always been the division of Germany.”

La nici trei săptămâni după căderea zidului, Helmuth Kohl citea în fața parlamentului vest-german un plan în zece puncte prin care căuta unificarea celor două țări. A rămas faimos faptul că a trimis discursul aliaților săi doar cu o oră înainte de a-l citi și doar în germană, pentru a nu le da șansa să-l oprească. Apoi, pentru a tempera șocul resimțit la conducerea marilor puteri de asumarea unui asemenea obiectiv, a pornit o muncă asiduă de comunicare și convingere.

Gorbaciov, Mitterand, Thatcher, Bush. Orice opinie ar putea avea cineva despre aceste figuri politice, nu cred că îi consideră cineva niște amatori ușor de convins sau păcălit. Sunt 4 oameni care au demonstrat în cariera lor că principalul lor obiectiv a fost protejarea și creșterea prestigiului și a puterii economice ale statelor pe care le-au condus. Și, cu toate acestea, rând pe rând au fost convinși de către Cancelarul german să-și acorde sprijinul pentru întărirea unui competitor economic, pentru reunificarea unei țări care în trecutul pe atunci nu foarte îndepărtat, fusese cea mai mare amenințare la adresa statelor pe care le conduceau.
Nu a fost ușor și nici ieftin. Pentru acceptul Rusiei, Germania a trebuit să plătească enorm. Pentru acceptul Americii, a trebuit să renunțe definitiv la teritoriile care acum erau ocupate de alte state, pentru acceptul Franței a trebuit să renunțe la marca germană. Iar apoi costurile în sine ale integrării au fost uriașe. Mult peste previziunile economiștilor. Dar, la 31 de ani de la acel moment, putem nega că aceea a fost decizia corectă? Că ritmul acela infernal impus în rezolvarea problemelor unificării pentru a profita de acel moment favorabil a meritat? Știți cât a durat de la căderea zidului până la semnarea Tratatului de Reunificare? 264 de zile. În mai puțin de un an, Kohl a convins cele patru mari puteri să accepte unificarea, a susținut în singurele alegeri libere ale Germaniei de Est partide care și-au asumat acest ideal, a negociat și realizat unificarea și integrarea celor două state.

Știu că este ușor de făcut o paralelă cu inabilitatea conducerii României din 1991 de a profita de contextul politic din acel moment pentru a obține o unificare similară, dar aș prefera să privim mai degrabă momentul în care România a fost condusă de oameni care au știut să profite de o asemenea conjunctură. Pentru că, așa cum Germania l-a avut pe Helmut Kohl, noi l-am avut pe Ionel Brătianu care s-a dus la Paris în 1919 pentru a lupta în fața marilor puteri ale acelor vremuri pentru unificarea României. Și chiar dacă de un secol tot mai așteptăm o generație politică comparabilă, nu înseamnă că nu am avut-o și că nu trebuie să învățăm de la ea. Nu mai avem oameni de același nivel cu acele mari figuri politice în actuala viață politică românească și nici nu avem îngâmfarea în USR PLUS să ne comparăm cu ei. Pot doar să vă cer să ne sustineți pe cei care încercăm să ne ghidăm după ei, după cei care au lucrat pentru bunăstarea și onoarea României, nu după cei care au învățat politică de la Dragnea, Năstase sau Crin Antonescu. Pentru că asta face o diferență mai mare decât vă puteți imagina.

„Today there are many hopeful signs that the nineties harbor opportunities for more peace and more freedom in Europe and in Germany. It also depends decisively – everyone senses this – on our, the German, contribution. We must all meet this challenge of history.”

Fotografie: theguardian.com

0
Franța recompensează implicarea românilor și a altor naționalități pe timpul stării de urgență sanitară Covid19

Franța recompensează implicarea românilor și a altor naționalități pe timpul stării de urgență sanitară Covid19

De Gabriela Dan-Unterseh și Cristian Apostol

Statul francez a anunțat o decizie extraordinară pentru cei care au fost în prima linie a luptei contra epidemiei de coronavirus. Autoritățile de la Paris vor recompensa eforturile mai multor categorii de persoane, români și alte naționalități, care au fost expuși la riscurile pandemiei, prin scurtarea procesului de acordare a cetățeniei franceze. 

Din avantajele obținerii cetățeniei amintim: 

  • acces la un sistem medical bun, pe viață; 
  • acces la pensie – pragul minim al pensiei în Franța este de aproximativ 900 de euro; 
  • dreptul de a călători neîngrădit în majoritatea statelor lumii etc. 

Lista profesiilor care pot avea acces mai rapid la cetățenia franceză:

  • personalul medical, 
  • personalul educațional și didactic, 
  • poștași, 
  • profesioniști din sectorul depistajului (covid), 
  • personalul implicat în protecția copilului, 
  • șoferii de camioane și livrări, 
  • personalul din sectorul comerțului cu produse alimentare, inclusiv casierii, 
  • muncitori din sectorul agroalimentar, cât și cei din sectorul industriei medicale sau paramedicale,
  • lucrători în întreținere, 
  • agenți de securitate, 
  • asistenți la domiciliu, 
  • asistenți creșe (îngrijitori), 
  • lucrători în salubritate, 
  • muncitori agricoli și
  • personalul operator funerar. 

Pentru a putea beneficia de această facilitate din partea statului francez, veți avea nevoie și de o adeverință tip, semnată și ștampilată de angajatorul dumneavoastră. Aceasta este o atestare oficială prin care activitatea depusă în perioada pandemiei în primăvară vă este recunoscută oficial de către o terță entitate franceză.  

Data limită până la care puteți beneficia de aceste măsuri excepționale este 15 septembrie 2021

Nu în ultimul rând, vă mulțumim pentru ceea ce faceţi şi pentru cum promovaţi România în Franţa!

Mai multe informații legate de profesiile recunoscute de statul francez în lupta cu pandemia, cât și  adeverința standard de care puteți avea nevoie, găsiți AICI.

2
Dragoș Tudorache a fost votat președintele Comisiei Speciale a Parlamentului European pentru Inteligența Artificială în Era Digitală

Dragoș Tudorache a fost votat președintele Comisiei Speciale a Parlamentului European pentru Inteligența Artificială în Era Digitală

Europarlamentarul USR PLUS Dragoș Tudorache, a fost votat, miercuri, în funcția de președinte al Comisiei Speciale a Parlamentului European „Inteligența Artificială în Era Digitală” (Artificial Intelligence în the Digital Age — AIDA).

AIDA este inițiativa grupului Renew Europe, care este și primul grup din Parlamentul European care a publicat o poziție formală cu privire la Inteligența Artificială în anticiparea poziției Comisiei Europene. Dragoș Tudorache a coordonat și lucrările grupului Renew Europe în elaborarea aceste poziții.

„Transformarea digitală este o oportunitate unică pentru a consolida Uniunea Europeană și pentru a ne asigura că nu vom mai fi găsiți nepregătiți în fața următoarei provocări. Criza COVID-19 ne-a demonstrat din plin că avem nevoie de o viziune de avangardă pentru Europa, mai ambițioasă decât progresul incremental și uneori șchiop de până acum, dacă vrem ca Uniunea să conteze pe scena internațională și în deceniile următoare. Dezvoltarea inteligenței artificiale conform valorilor europene și pentru binele comun, susținerea inovației și a industriei europene, promovarea standardelor și a modelului european pentru inteligența artificială în forumurile internaționale, consolidarea cooperării transatlantice în domeniul digital, și nu în ultimul rând susținerea României ca un viitor pol de excelență în domeniul digital sunt prioritățile care vor sta la baza mandatului meu de președinte al acestei comisii”, a declarat Dragoș Tudorache la preluarea mandatului de președinte AIDA.

Printre atribuțiile comisiei AIDA se numără:
➢ Elaborarea unui plan strategic pe termen mediu și lung și a unui plan de implementare pentru o „Uniune Europeană pregătită pentru Era Digitală”, ca reacție la comunicările Comisiei Europene pe aceasta temă;
➢ Analiza impactului inteligenței artificiale asupra următoarelor domenii cheie ale economiei: aptitudini digitale, piața muncii, finanțe, educație, sănătate, transport, turism, agricultură, mediu, apărare, industrie, energie și guvernare electronică;
➢ Evaluarea provocarilor ridicate de inteligența artificială și contribuția sa la crearea de valoare în mediu business și la creșterea economică;
➢ Analiza raportării țărilor terțe la inteligența artificială și evaluarea complementarității acestora cu abordarea europeană.

0
Eurodeputatul Nicu Ștefănuță a fost ales coordonatorul Renew Europe în Comisia Specială de luptă împotriva cancerului

Eurodeputatul Nicu Ștefănuță a fost ales coordonatorul Renew Europe în Comisia Specială de luptă împotriva cancerului

Eurodeputatul USR PLUS Nicu Ștefănuță a fost ales marți drept coordonator al grupului Europarlamentar Renew Europe în cadrul Comisiei de luptă împotriva cancerului BECA (Special Committee on Beating Cancer). Membrii comisiei vor vota miercuri conducerea acesteia.

În calitate de europarlamentar cu activitate în comisia de Sănătate publică și Mediu (ENVI), eurodeputatul Nicu Ștefănuță și-a asumat o nouă responsabilitate în Parlamentul European în lupta împotriva Cancerului, maladie care, conform datelor EuroStat, ar urma să producă decesul a peste 1,3 milioane de europeni doar în anul 2020.

Europarlamentarul Renew Europe și-a susținut în fața comisiei candidatura prin care urmărește o serie de obiective pentru Comisia Europeană precum garantarea accesului egal la tratament pentru toți pacienții europeni, indiferent de naționalitate, promovând reducerea costurilor pentru medicație și combaterea penuriei medicamentoase, programe europene de prevenție, promovarea unui stil de viață sănătos, până la asigurarea finanțării pentru programe de screening la nivelul Uniunii.

„Lupta împotriva cancerului este una dintre marile provocări ale generației noastre. În media și în spațiul public, vorbim despre cancer ca și cum ar fi o singură boală, dar nu este. În realitate, termenul cancer cuprinde un grup destul de mare de diferite tipuri și subtipuri de mutații genetice, ceea ce face ca visul de a găsi un glonț de argint ca singur remediu pentru toate să fie improbabil. Dacă pentru actuala pandemie COVID-19, am putea găsi în cele din urmă un vaccin, nu putem spune același lucru despre cancer, unde avem nevoie de o abordare mai largă.

Subcomisia specială pentru combaterea cancerului are misiunea de a analiza diferite modalități prin care să combatem cancerul la nivelul uniunii, de la promovarea programelor de prevenție, la promovarea unui stil de viață sănătos, combaterea fumatului și a consumului de alcool, în special în rândul adolescenților și adulților tineri, până la asigurarea finanțării pentru programe de screening pentru a crește depistările precoce. De aceea, este crucial bugetul programului de sănătate EU4Health să fie unul substanțial, care să permită atingerea ambițioaselor sale obiective” a declarat Nicolae Ștefănuță.

Despre Nicolae Ștefănuță

Nicolae Ștefănuță este vicepreşedinte al Uniunii Salvaţi România şi a fost ales europarlamentar pe lista Alianţei USR PLUS pe 26 mai 2019. Este vicepreşedinte al Delegaţiei pentru relaţiile cu Statele Unite şi membru al Comisiei pentru Mediu, Sănătate Publică şi Siguranţă Alimentară, al Comisiei pentru Bugete a Parlamentului European și supleant în Comisia pentru Afaceri Externe din Parlamentul European.

0