Înregistrarea reședinței principale în Austria

Înregistrarea reședinței principale în Austria

Orice persoană care ajunge pentru prima dată în Austria, își schimbă reședința principală sau dobândește o reședință secundară este obligată să se înregistreze la Biroul de Înregistrare aferent (Meldebehörde), împreună cu familia sau cu persoanele care îl însoțesc.

Când se face înregistrarea?

Înregistrarea reședinței principale sau secundare se va face în termen de trei zile după ce persoanele s-au mutat în noua locuință. Proprietarul sau cel care furnizează spațiul de cazare va completa formularul de înregistrare (Meldezettel).

Ce documente sunt necesare pentru a face înregistrarea?

  • Document de Identitate / Pașaport care prezintă: Numele de Familie, Prenumele, Data Nașterii, Locul Nașterii, Cetățenia;
  • Formularul de Înregistrare (Meldezettel), pe care îl poți descărca aici: Meldezettel;
  • Certificatul de Naștere al copilului, daca este cazul.

Unde se face înregistrarea?

În funcție de regiune sau oraș, înregistrarea se va face în următoarele locuri:

  • Biroul Municipal (Gemeindeamt);
  • Magistratură (der Magistrat);
  • În Viena: Biroul Municipal (Magistratische Bezirksamt).

Ce pași am de făcut pentru a mă înregistra?

Împreună cu proprietarul sau cel care furnizează spațiul de cazare se va completa formularul de înregistrare (Meldezettel).

Secțiunile formularului de înregistrare se vor completa în format lizibil, menționând următoarele caracteristici speciale:

  • Mărturisirea religiei: Această secțiune poate fi completată numai după ce furnizorul de cazare a semnat formularul de înregistrare. La alegerea dumneavoastră, această secțiune poate rămâne necompletată;
  • Număr ZMR: Trebuie menționat în măsura în care este cunoscut. Numărul ZMR este un număr arbitrar de 12 cifre pe care sistemul îl folosește pentru a identifica autoritățile;
  • Semnătura persoanei obligate să se înregistreze: Aceasta confirmă exactitatea faptică a datelor de înregistrare;
  • Semnătura proprietarului.

După ce a fost completat formularul de înregistrare (Meldezettel), se va face programare la una din instituțiile menționate mai sus, unde fiecare persoană este îndrumată la biroul aferent. 

De asemenea, pentru această procedură nu există niciun cost, iar confirmarea înregistrării (Meldebestätigung) se va elibera pe loc. 

Pentru mai multe detalii și informații, puteți accesa următoarele pagini:

Expresii utile:

Romană: Bună ziua, doresc să îmi înregistrez reședința principală. Mă puteți ajuta, vă rog frumos?
Germană: Hallo, ich möchte meinen Hauptwohnsitz anmelden. Könnten Sie mir bitte helfen?


Romană: Am sosit în Austria pe data de 23 Aprilie 2019. Am reședința principală de pe data de 24 Aprilie 2019. Locuiesc împreună cu soția mea. 
Germană: Ich bin am 23. April 2019 in Österreich angekommen. Ich habe meinen Hauptwohnsitz am 24. April 2019. Ich lebe mit meiner Frau.


Romană: Acestea sunt documentele solicitate.
Germană: Dies sind die erforderlichen Dokumente.


4
USR Diaspora și-a ales noua conducere

USR Diaspora și-a ales noua conducere

USR Diaspora, cea de-a treia cea mai mare filială a Uniunii Salvați România, după cele din București și Timiș, a încheiat duminică cel de-al doilea tur al alegerilor pentru pentru funcția de președinte al filialei, la o săptămână după ce membrii săi au fost chemați la urnele virtuale pentru a alege componența Biroului FiIialei, organul său de conducere. Începând de azi, 22 iunie, USR Diaspora va fi reprezentată de 21 de membri, maximul prevăzut de statut, sub conducerea lui Emanuel Stoica, reconfirmat ca președinte al filialei.

Fuziunea cu PLUS, consolidarea comunităților locale și pregătire alegerilor din România, obiectivele principale ale noii conduceri

Alegerea noului birou al filialei coincide anul acesta nu doar cu pregătirea fuziunii cu partenerii de la PLUS – fuziune ce urmează a fi demarată în această vară, ci și cu procesul de organizare în comunități locale început în luna mai. Extinderea biroului de la 15 la 21 de membri vine astfel ca răspuns la nevoia de a putea reprezenta corect toate cele 44 de comunități ale filialei și subscrie obiectivului mai larg de a identifica resursele umane utile pentru consolidarea și profesionalizarea USR ca organizație.

Emanuel Stoica, președintele USR Diaspora: „În primul rând aș dori să le mulțumesc colegilor de filială pentru susținerea pe care mi-au acordat-o în această cursă. Voi lupta în continuare pentru ca valorile noastre să nu înceteze să fie busola filialei pe măsură ce USR crește și se maturizează politic. Le mulțumesc, de asemenea, și contracandidaților mei, în special lui Dan Enache, cu care am concurat în turul doi, pentru calitatea dezbaterilor și camaraderia arătată pe tot parcursul campaniei electorale interne. Filială noastră este mai puternică astăzi datorită acestui spirit democratic care ne caracterizează ca membri și împreună formăm o echipă care poate să aducă plusvaloare partidului nostru și să ducă la îndeplinire proiectele și măsurile cuprinse în programul de guvernare al USR.

Ceea ce contează acum mai mult decât oricând este ca USR și filiala Diaspora să valorifice cât mai bine resursele umane extraordinare de care dispune. Acesta este este și unul dintre motivele pentru care avem nevoie de comunități locale puternice, cu legături strânse cu județele de origine, precum și de un birou divers și bine racordat la realitățile din fiecare comunitate de români din diaspora. 

Demararea campaniei pentru cele două rânduri de alegeri care vor avea loc în România la finalul acestui an atât de dificil pentru noi toți, este obiectivul principal pentru USR și PLUS deopotrivă, iar acțiunile noastre ca filială se vor concentra pe construcția viitorului partid USR PLUS ca primă opțiune de vot pentru milioanele de români din străinătate. Considerăm că mesajul acestora la ultimele scrutine electorale a fost unul de încredere în competențele, valorile și viziunea USR PLUS, lucru care ne responsabilizează și ne motivează, totodată, să demonstrăm că suntem cu adevărat o alternativă la vechea clasă politică. În perioada următoare vom începe în acest sens procesul prin care, sub un singur steag, să propunem românilor din diaspora și din țară o garnitură de parlamentari capabili să dea o direcție modernă României.”

Componența Biroului Filialei

Președinte

Emanuel Stoica

Membrii Biroului Filialei

  1. Vlad Teohari
  2. Andrei Corbu
  3. Iulian Lorincz
  4. Gabriela Ferguson
  5. Ana Chivu
  6. Anca Sawaya
  7. Dan Enache
  8. Gabriela Dan Unterseh
  9. Albert Ivanov
  10. Denisa Avram
  11. Teodora Manea
  12. Camelia Nemeș
  13. Carmen Ungureanu
  14. Vlad Chalapco
  15. Horia Bogdan
  16. Valentin Iliescu
  17. Andra Laura Chalapco
  18. George Marian Manea
  19. Ionela Bucur
  20. Adriana Pătuleanu
15
Brexit fără dubii – ce ONG-uri vă pot ajuta să navigați incertitudinile create de ieșirea Marii Britanii din UE

Brexit fără dubii – ce ONG-uri vă pot ajuta să navigați incertitudinile create de ieșirea Marii Britanii din UE

De Gabriela Ferguson, USR Diaspora – Marea Britanie

Pe 23 iunie 2016, în Europa avea loc un adevărat cutremur politic – Regatul Unit vota ieșirea din Uniunea Europeană, marcând o premieră în istoria proiectului european. Patru ani mai târziu, după mai multe amânări, proteste și negocieri marcate de tensiune la nivel social și politic, Brexit este o certitudine. Din păcate, pentru mulți cetățeni, inclusiv din România, părăsirea Uniunii Europene s-a transformat într-un proces birocratic dificil, marcat de dubii și incertitudine, în special în privința obținerii dreptului de ședere.

În acest context, în cadrul proiectului Brexit fără dubii, împreuna cu alți colegi dorim să venim în ajutorul vostru, al românilor care se află în procesul de a aplica pentru 𝐬𝐭𝐚𝐭𝐮𝐭𝐮𝐥 𝐝𝐞 𝐫𝐞𝐳𝐢𝐝𝐞𝐧𝐭 𝐩𝐞𝐫𝐦𝐚𝐧𝐞𝐧𝐭 (𝐬𝐞𝐭𝐭𝐥𝐞𝐝) 𝐬𝐚𝐮 𝐝𝐞 𝐬𝐭𝐚𝐛𝐢𝐥𝐢𝐫𝐞 𝐩𝐫𝐨𝐯𝐢𝐳𝐨𝐫𝐢𝐞 (𝐩𝐫𝐞-𝐬𝐞𝐭𝐭𝐥𝐞𝐝) și să vă oferim informații despre câteva ONG-uri la care ați putea apela.

ONG-urile prezentate în acest articol oferă informații care sunt concepute pentru a oferi un ajutor de bază, dar ar trebui să luați în considerare și sfatul juridic dacă procesul vi se pare prea dificil pentru a-l parcurge singuri.

1) 𝘾𝙞𝙩𝙞𝙯𝙚𝙣𝙨’ 𝘼𝙙𝙫𝙞𝙘𝙚

Citizens Advice este o rețea de 316 organizații de caritate independente din Regatul Unit care oferă informații gratuite și confidențiale și sfaturi pentru a ajuta oamenii cu probleme financiare, juridice, de consum și altele precum cele legate de statutul de rezident permanent sau de stabilire provizorie.

Puteți caută cel mai apropiat birou în zona dumneavoastră, accesând acest link:

https://www.citizensadvice.org.uk/

În secțiunea de Imigrație aveți toate informațiile legate de șederea în Marea Britanie după Brexit, cum aplicam pentru cetățenie, probleme legate de procesul de aplicație, beneficii, servicii și statutul dumneavoastră de imigrare.

Pentru ajutor în pregătirea aplicațiilor de rezident semipermanent sau permanent, accesați acest link:

https://www.citizensadvice.org.uk/…/preparing-to-apply-for…/

2) 𝙀𝙐 𝘾𝙞𝙩𝙞𝙯𝙚𝙣𝙨 𝙃𝙪𝙗

S-a înființat la inițiativa primarul londonez Sadiq Khan și oferă ajutor sub formă de informații pe care trebuie sa le cunoașteți, relevante pentru cetățenii UE din Marea Britanie:

https://www.london.gov.uk/what-we-do/eu-londoners-hub

3) 𝙃𝙚𝙧𝙚 𝙛𝙤𝙧 𝙂𝙤𝙤𝙙

Această organizație oferă atât consultanță juridică gratuită, cât și ajutor în ceea ce privește cunoașterea statutului de imigrare. Ei ajută persoanele care au nevoie de acces la informații și oferă sfaturi gratuite pentru cetățenii vulnerabili ai UE.

https://www.hereforgoodlaw.org/advisory

Alte organizații pe care le recomand sunt:

Informații despre proiectul Brexit fără dubii:

https://diaspora.usr.ro/brexit-fara-dubii-campanie-de-info…/

2
BREXIT fără dubii – campanie de informare a românilor din Marea Britanie

BREXIT fără dubii – campanie de informare a românilor din Marea Britanie

La începutul lunii februarie, USR a lansat ,,Brexit fără dubii” – o campanie de informare cu privire la drepturile românilor din Regatul Unit după Brexit, a măsurilor pe care aceștia trebuie să le întreprindă în perioada următoare și la ajutorul de care pot beneficia în calitate de cetățeni europeni.

Până la 31 martie a.c., numărul de cereri pentru ședere în Marea Britanie era de 3.468.700 în total. Dintre aceștia românii reprezintă al doilea cel mai mare număr de solicitanți după naționalitate, 564.300. Totuși, Guvernul britanic estimează că nu toți cetățenii europeni – inclusiv cei români – au aplicat pentru a primi un statut de ședere pe teritoriul britanic. Un număr important de români au încă dificultăți în a completa formalitățile necesare, fapt care face ca ,,Brexit fără dubii” să capete din ce în ce mai multă relevanță.

Proiectul pornit de USR la începutul anului are ca obiectiv informarea referitoare la consecințele Brexit și la condițiile pentru obținerea statutului ”pre-settled” și ”settled” a cât mai multor români.

Principalele acțiuni prevăzute sunt:

Informare online – pe grupurile cu români din social media, prin materiale în limba română ușor de înțeles și cu trimitere la informația oficială publicată de statul român, statul britanic și UE;

Contacte directe cu oameni din comunități, distribuția de pliante, întâlniri de informare;

Identificarea unor voluntari care să mențină contactul cu eventuale grupuri care întâmpină dificultăți;

Contacte cu autoritățile locale acolo unde sunt comunități importante pentru a verifica modul de implicare al acestora;

Încă dinaintea începutului crizei provocate de pandemia de COVID19, am reușit să organizăm evenimente în cadrul acestui proiect la Birmingham și Londra cu participarea senatorului USR de Diaspora, Radu Mihail. Vom relua acest tip de activitate imediat ce condițiile o vor permite.

Ce e de făcut pentru a rămâne legal în Regatul Unit?

Puteți solicita înscrierea la Programul de înregistrare a cetățenilor Uniunii Europene în Regatul Unit. Dacă solicitarea vă este aprobată, veți obține statutul de rezident permanent sau permisiunea de stabilire provizorie.

Termenul maxim pentru a aplica este 30 iunie 2021.

Procesul prevede două situații în care vă puteți afla:

– sunteți cetățean al Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau cetățean elvețian;

– nu sunteți cetățean al Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau cetățean elvețian, dar un membru al familiei dumneavoastră este;

Veți primi:

– statut de rezident permanent (settled)

SAU

– statut de stabilire provizorie (pre-settled)

Nu vi se va cere să alegeți pentru care dintre cele două veți face cerere. Statutul pe care îl veți primi va depinde de perioada de timp de când trăiți în Regatul Unit la momentul la care faceți cererea. Drepturile dumneavoastră vor fi diferite în funcție de statutul pe care îl veți primi.

Statutul de rezident permanent (settled)

Veți obține statut de persoană stabilită, dacă:

– ați început să locuiți în Regatul Unit până pe 31 decembrie 2020.

– ați locuit în Regatul Unit pentru o perioadă continuă de 5 ani (cunoscută ca și ,,rezidență continuă”)

Cinci ani de rezidență continuă înseamnă că pentru 5 ani consecutivi v-ați aflat în Regatul Unit, Insulele Canalului sau în Insula Man timp de cel puțin 6 luni în orice perioadă de 12 luni.

Excepțiile sunt:

– interval de timp de până la 12 luni dintr-un motiv important (de exemplu, naștere, boală gravă, studii, formare profesională sau detașare peste hotare în interes de serviciu)

– serviciul militar obligatoriu de orice durată

– timpul petrecut în străinătate în calitate de funcționar al Coroanei sau ca membru al familiei unui funcționar al Coroanei

– timpul petrecut în străinătate în forțele armate sau în calitate de membru al familiei cuiva din forțele armate

Puteți rămâne în Regatul Unit cât timp doriți dacă obțineți noul statut de rezident. De asemenea, veți putea solicita cetățenia britanică dacă sunteți eligibil.

Statutul de stabilire provizorie (pre-settled)

Dacă în momentul în care aplicați nu ați acumulat cei 5 ani de rezidență continuă, veți obține, în mod normal, statut de stabilire provizorie, sau pre-stabilită. Condiția principală este să fi început să locuiți în  

Regatul Unit până pe 31 decembrie 2020 (sau până la data în care Regatul Unit părăsește UE fără o înțelegere).

Ulterior, odată cu acumularea a 5 ani de rezidență continuă, puteți aplica pentru a vă schimba statutul în cel de rezident permanent.

Dacă se împlinesc 5 ani de reședință neîntreruptă înainte de data de 30 decembrie 2020, puteți alege să așteptați pentru a face cerere atunci când se vor împlini 5 ani de ședere continuă. Aceasta înseamnă că, dacă cererea dumneavoastră va fi aprobată, veți obține noul statut de rezident permanent fără a mai trebui să solicitați mai întâi statutul de stabilire provizorie.

Puteți rămâne în Regatul Unit pentru o perioadă de încă 5 ani de la data primirii statutului de stabilire provizorie.

În ce privește drepturile dumneavoastră cu noul statut de rezident permanent sau cu statutul de stabilire provizorie, veți putea:

– să lucrați în Regatul Unit

– să folosiți Sistemul Național de Sănătate (NHS)

– să vă înscrieți în programe de învățământ sau să vă continuați studiile

– să accesați fonduri publice, cum ar fi asistență socială de stat și pensii, dacă aveți dreptul la acestea

– să călătoriți în și din Regatul Unit

Pentru mai multe detalii, puteți accesa următoarele link-uri:

Ghidul guvernului britanic:

https://www.gov.uk/guidance/using-the-eu-exit-id-document-check-app

Ghidul de îndrumare tradus în limba română, publicat de HomeOffice:

https://www.gov.uk/guidance/settled-status-for-eu-citizens-and-their-families-translations.ro

Informații Brexit de pe site-ul Ambasadei României

http://ambasada-romaniei.co.uk/ro/brexit
Programul este de luni până vineri, între orele 9:00 – 17:00 la numărul Tel Verde – 0800 035 3328

Pentru mai multe informații trimiteți un email la londra.brexit@mae.ro și un membru al echipei Ambasadei României la Londra o să răspundă solicitării dumneavoastră în 3 zile lucrătoare.

Link spre Ambasadă și toate secțiile consulare din Regat:

Ambasada României în Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord

Secția consulară a Ambasadei României la Londra

Consulatul General al României la Manchester

Consulatul General al României la Edinburgh

Consulatul Onorific al României în Irlanda de Nord

Consulatul General Onorific al României în Sud Vestul Angliei

Romanian Honorary Consulate in Winchester

0

USR Diaspora solicită autorităților române culoare de tranzit pentru repatrierea cetățenilor români aflați în situații dificile în străinătate

De la începutul pandemiei, mulți cetățeni români au întâmpinat dificultăți încercând să se întoarcă în România, unii dintre ei rămânând blocați mult timp în țările unde se aflau temporar la muncă, în vacanță sau la studii. Aceasta este și situația unei stagiare românce din Spania care a luat legătura cu noi în cursul zilei de astăzi pentru a ne semnala situația neplăcută în care se află alături de alți conaționali și pentru a ne cere ajutorul. De la terminarea stagiului în urmă cu câteva săptămâni, aceasta nu a reușit să revină acasă, zborurile fiind anulate în repetate rânduri în urma ordonanțelor date de guvernul României. Sugestia consulatului României la solicitarea sa? Să încerce alte mijloace de a se întoarce.  

Din păcate, cazul ei – precum și sugestia primită – nu este singular și scoate în evidență o problemă de fond – dacă nu și de mentalitate – pe care autoritățile române, în special Ministerul Afacerilor Externe, nu au rezolvat-o încă, deși criza durează de mai bine de două luni. Cum se face că pentru cei care pleacă la muncă în agricultură în alte țări se găsesc posibilități de transport – și am văzut cu toții charterele și trenurile încărcate cu români care pleacă spre Germania sau Austria, dar când e vorba de repatrieri pentru oameni aflați în situații dificile și cu resurse limitate, răspunsul din partea autorităților este proverbialul „nu se poate”?

Soluțiile propuse de USR Diaspora

În calitate de reprezentant al românilor de peste hotare, USR Diaspora consideră că este de neacceptat ca cetățenii noștri să nu primească sprijin în această perioadă de criză sanitară. Este de asemenea de neînțeles cum nu există până la acest moment o comunicare eficientă între guvern și companiile aeriene, astfel încât anularea zborurilor și comunicarea acestor decizii să nu fie făcute în ultimul moment.

Propunerea noastră este ca autoritățile române să creeze culoare de tranzit sigur pentru cei care doresc să se întoarcă în țară, în baza unui dialog continuu între MAE și consulate, pe de o parte, și companiile aeriene și cetățeni pe de cealaltă parte. Aceste culoare trebuie trasate și pregătite respectând cu strictețe recomandările autorităților sanitare, precum și reglementările în vigoare și astfel încât să se evite aglomerările pe aeroporturi și la punctele de trecere a frontierei. Nu în ultimul rând, procesul de repatriere trebuie să includă completarea chestionarelor de sănătate, precum și urmărirea epidemiologică aferentă.

Mai jos, mesajul primit astăzi din Spania:

În acest moment mă aflu în Spania deoarece am beneficiat de un stagiu de practică Erasmus. Stagiul s-a încheiat pe data de 22 aprilie și de atunci nu am reușit să găsesc nicio modalitate de a mă întoarce în țară.Deși aveam un zbor programat pe data de 18 mai, acesta a fost anulat în urma proiectului de lege care a fost adoptat pripit. Pe data de 16 mai erau programate și confirmate primele zboruri către România și sunt persoane care așteptau deja în aeroport. Vă rog să verificați pe pagina de facebook a ambasadei comentariile postate de oamenii care aveau cumpărate bilete și nu au reușit să se întoarcă (https://www.facebook.com/ambasada.madrid/photos/a.845441345496306/4020625384644537/?type=3&theater). Vreau să vă atrag atenția asupra faptului că sunt mulți români aflați în această situație și că este uimitor că am fost anunțați cu doar câteva ore înainte de decolare că aceste zboruri se vor suspenda. Dacă veți contacta ambasada și secțiile consulare, puteți afla că motivele întoarcerii sunt adesea obiective (financiare, medicale). De exemplu, eu am venit cu un contract pe perioadă determinată, pentru un schimb internațional și ma aflu în situația dificilă de a fi blocată aici, fără venit și fără asigurare medicală sau alte drepturi esențiale. Țin legătura cu secțiile consulare, însă mi se spune adesea că nu se vor mai organiza zboruri de repatriere și că ar trebui să încercăm alte modalități de a pleca în țară, acestea fiind aproape inexistente sau foarte nesigure.

Vă scriu cu rugămintea să interveniți și să propuneți zboruri de repatriere sau zboruri charter pentru astfel de cazuri speciale în care unele persoane nu își mai pot continua șederea în Spania.

0
COMUNICAT – Senatorul USR Radu Mihail consultă românii din Diaspora pentru modernizarea României

COMUNICAT – Senatorul USR Radu Mihail consultă românii din Diaspora pentru modernizarea României

Proiectul ,,Simplu ca afară” inițiat de senatorul USR de Diaspora, Radu Mihail, a arătat că românii de peste granițe propun trei categorii de îmbunătățiri privind serviciile publice românești și activitatea autorităților din țară:

1.  Digitalizarea serviciilor – posibilitatea de a completa formulare online, de a fi recunoscută semnătura electronică și de a se trimite documente online;

2.  Organizarea interacțiunii cu consulatele și instituțiile publice – programări online atât pentru vizitele la consulat, cât și pentru vizitele la ,,ghișee” în România; bonuri de ordine pentru toate instituțiile;

3.  Feedback pentru angajații consulari și funcționarii publici.

Proiectul ,,Simplu ca afară” a început în urmă cu trei luni printr-o campanie  de identificare a soluțiilor propuse de românii din Diaspora pentru îmbunătățirea serviciilor administrative românești pornind de la premisa că aceștia au marele avantaj de a ști cum funcționează niște servicii administrative eficiente.

În cadrul primei faze a proiectului – un chestionar amplu – au participat români din toate colțurile lumii: din Canada și Statele Unite, până în Emiratele Arabe Unite sau Japonia. Majoritatea răspunsurilor au venit de la românii care locuiesc în Europa de Vest.

Radu Mihail: ,,În etapa a doua a acestui proiect, punem instituțiile statului la treabă, le împingem către modernizare și reformă. Întrebăm Guvernul ce face concret în aceste direcții și propunem legi de corectare acolo unde Guvernul nu face nimic. Cu ajutorul profesioniștilor din țară și din străinătate, propunem politici publice coerente, profesioniste pentru o Românie digitală, modernă și un stat eficient, în slujba cetățenilor.

Lucrând cu Diaspora și pentru Diaspora, a fost nevoie să clarific cum vedem noi, ca partid, această parte a societății și ce vrem sa facem nu doar pentru dar și cu Diaspora. Foarte repede am definit paradigma în care lucram. Pentru mine nu este vorba de o categorie care are doar nevoie de ajutor de la statul român. Diaspora poate fi un activ de importanță esențială dacă o considerăm și o tratăm ca atare, dacă reușim să construim și să aplicăm politici publice care să o pună în valoare. ”

Etapa consultărilor s-a încheiat, urmând ca în etapa a doua, echipa USR implicate în proiect să propună măsuri concrete de modernizare a serviciilor publice și a administrației din România.

2
Informații de interes pentru muncitorii români aflați în străinătate sau care urmează să plece în perioada următoare

Informații de interes pentru muncitorii români aflați în străinătate sau care urmează să plece în perioada următoare

În contextul numărului tot mai mare de probleme semnalate de românii aflați la muncă în străinătate, Celula de Criză a USR Diaspora vine cu o serie de îndrumări și informații utile de care vă îndemnăm să țineți cont înainte de a pleca din România. O informare corectă și la timp poate reduce riscurile la care vă expuneți și preveni situațiile în care nu vă sunt respectate drepturile. Găsiți mai jos și cele mai importante contacte la care puteți apela în caz de necesitate.

  1. Verificați firma intermediară din România dacă se regăsește pe lista de firme autorizate în Registrul Național de evidenţă a agenţilor de muncă temporară autorizaţi, înainte să încheiați un contract de muncă cu aceasta. 

Fiți vigilenți dacă vi se solicită un avans sau un comision, pentru a nu fi victimă a unei înșelătorii din partea unei firme neautorizate.

  1. În cazul în care firma găsită pentru plasarea forței de muncă nu apare în Registrul Național de evidenţă a agențiilor de muncă temporară autorizaţi, cereți îndrumarea autorităților române. Apelați la contactele de sprijin puse la dispoziție de Ministerul Muncii și Protecției Sociale pentru a cere mai multe informații înainte de a pleca din România.

Numere de telefon de sprijin pentru muncitori:
021.302.70.52
021.302.70.53
(de luni până vineri, în intervalul orar 8.00 – 18.00)

E-mail: relatiicupublicul@mmuncii.gov.ro

TelVerde: 0 800 86 86 22 (Linie telefonică cu apelare gratuită, luni – vineri, între orele 09.00 – 22.00)

  1. Citiți cu atenție Ghidul muncitorului român în străinătate (disponibil pe țări) și informați-vă foarte bine cu privire la condițiile de muncă și legislația țării în care intenționați să plecați, accesând acest LINK .
  1. Solicitați din partea firmei intermediare contractul înainte de a pleca în afara țării, pentru a-l citi și pentru a cunoaște prevederile acestuia înainte de a-l semna. În cazul în care contractul nu poate fi semnat decât în țara de destinație, solicitați o copie a tipului de contract, inclusiv o traducere în limba română, pentru a fi informat în privința condițiilor contractuale. 

Verificați, mai ales, dacă: 

  • există condiții speciale de transport la locul de muncă și cazare prin care se ține cont de protectia muncii și sănătății, iar în perioada pandemiei de Covid-19 sunt asigurate muncitorilor toate măsurile de protecție și distanțare socială;
  • vi se asigură transportul înapoi în România și în ce condiții;
  • sunteți plătit corespunzător și care sunt metodele de plată agreate: salariu pe lună, zi, oră sau la kg (în cazuri specifice în agricultură).

În cazul în care informațiile sunt vagi, contradictorii sau neclare, vă sfătuim să fiți prudenți, să apelați la numerele de telefon de sprijin de la punctul 2 de mai sus, pentru a cere mai multe indicații și încercați să găsiți o firmă autorizată care respectă legislația muncii și vă poate oferi toată protecția necesară. În caz contrar puteți ajunge să fiți păcăliți și să vă treziți singur și neajutorat într-o țară străină. 

ATENȚIE!
Nu acceptați să vi se rețină actele sub nicio formă! Angajatorul poate folosi o copie a acestora pentru toate formalitățile necesare.

  1. În cazul în care plecați cu un contract mai lung de 3 luni sau aveți planificat sa mergeți des în acea țară în următorii ani pentru muncă, vă sfătuim să vă înscrieți la unul din sindicatele locale. Acestea vă pot informa în detaliu despre drepturilor și obligațiilor dumneavoastră, precum și în privința condițiilor de muncă din acea țară. Totodată, în caz de probleme la locul de muncă, vă pot ajuta în relația cu angajatorul sau cu alte autorități ale statului, în vederea apărării drepturilor pe care le aveți și respectării legislației muncii. 
  1. În cazul în care sesizați că sunteți victima unei înșelătorii și vă aflați încă în România, anunțați de urgență Poliția Română. Vă îndemnăm să păstrați cât mai multe dovezi scrise (contracte, alte documente, e-mailuri, mesaje, etc.) sau poze/video pentru a putea demonstra problema în fața reprezentanților legii. 
  • Telefon Poliția Română: 021/208.25.25 (Programul de lucru cu publicul: 08:00-16:00)
  1. Dacă vă aflați pe teritoriul altui stat și sunteți victima unei înșelătorii sau întâmpinați alte probleme similare, anunțați telefonic și scris misiunea diplomatică de acolo și autoritățile statului în care vă aflați, cu privire la problema cu care vă confruntați și cereți îndrumări. Vă îndemnăm să păstrați cat mai multe dovezi scrise (contracte, alte documente, e-mailuri, mesaje, etc.) sau poze/video pentru a putea demonstra problema în fața reprezentanților legii. 

Lista misiunilor diplomatice și centrelor consulare https://www.mae.ro/romanian-missions

Numărul de telefon MAE pentru românii aflați în situații dificile: 00 40 21 431 20 59

Contacte MAE la București – https://www.mae.ro/contact 

Pentru sugestii și reclamații în cazul serviciilor consulare: https://informatiiconsulare.ro/mae/ro-ro/sugestiireclamatii.aspx

  1. În situația în care angajatorul străin nu respectă condițiile contractuale sau abuzează de angajați încălcând drepturile acestora, anunțați imediat autoritățile statului (Poliția) în care vă aflați și cereți ajutor. De asemenea, puteți apela la ONG-urile și sindicatele locale care oferă sprijin muncitorilor în regiunea și țara respectivă.
  1. Sesizați Comisia pentru comunitățile de români din afara țării din Senatul României și Senatorul USR de Diaspora, cu privire la situația în care vă aflați și încălcările legale care au avut loc din partea angajatorului sau a firmei intermediare.

Comisia pentru comunitățile de români din afara țării E-mail: com.romanii@senat.ro

Senatorul USR de Diaspora, Radu Mihail – radu.mihail@senat.ro 

***

Informații importante în contextul pandemiei de Codid-19:

1. Respectați cu strictețe regulile sanitare și de distanțare socială pentru a vă proteja sănătatea dumneavoastră și a celor din jur.

2. Tratamentul în cazul îmbolnăvirii cu COVID-19 este gratuit în toate statele UE. În cazul în care aveți simptome dumneavoastră sau unii colegi cu care lucrați, raportați imediat situația și cereți ajutor medical. 

3. Luați cu dumneavoastră cardul european de sănătate și verificați de ce servicii medicale beneficiați cu acest card în țara în care mergeți. Verificați cu angajatorul ce alt tip de asigurare medicală vi se oferă pentru perioada în care mergeți la muncă în străinătate. 

Mai multe informații actualizate, precum și măsurile luate de diverse state în contextul Covid-19 găsiți pe site-ul MAE.

0
Când acasă nu ești în siguranță – Ajutor pentru victimele violenței domestice în timpul pandemiei

Când acasă nu ești în siguranță – Ajutor pentru victimele violenței domestice în timpul pandemiei

Datorită măsurilor de distanțare socială și a stresului suplimentar provocat de pandemie și efectele acesteia, constatăm cu îngrijorare o creștere semnificativă a numărului violențelor domestice, corelată cu o dificultate sporită de a cere ajutor. Pentru a veni în sprijinul acestora, membrii USR Diaspora au creat zilele acestea listă cu date de contact pentru diferite servicii de suport pentru victimele abuzurilor în mai multe țări.

Informațiile de mai jos se adresează în special româncelor care se află la acest moment în țări precum Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Franța, Germania, Italia, Marea Britanie, Olanda, Spania, Suedia și SUA.

IMPORTANT – În majoritatea țărilor, puteți folosi în farmacii codul ,,Masca 19” (în limba oficială a statului în care vă aflați).

(Listă în curs de actualizare)

Austria

Tel: 0800 222 555

Frauenhelpline oferă și servicii de consiliere în limba română în fiecare Miercuri între orele 8 și 14.

Mai multe informații în limba română


Stadt Wien

Tel: + 43 1 71 71 9

24/7 telefon de urgențe: 01 71 71 9

Email: frauennotruf@wien.at

În Viena, puteți contacta și Stadt Wien Frauenzentrum, care oferă servicii exclusiv persoanelor care se află în capitala Austriei.


Frauen Zentrum

Aces serviciu oferă servicii femeilor cu vârsta de peste 14 ani în regiunea Oberösterreich.

Tel: 0732 /602200

E-mail: hallo@frauenzentrum.at

Belgia

Tel: +32 80 030 030 (pentru ajutor, dar nu pentru intervenție)
Pentru Flandra se poate contacta și: 1712
Pentru intervenție rapidă: 101 sau 112 pentru intervenții
Există spații amenajate pentru astfel de cazuri iar informații suplimentare pot fi cerute la numerele de mai sus pentru asistență

Cehia

Linie gratuită deschisă 24/7: 116 006
Mai multe informații

Organizatia Bílý kruh bezpečí (The White Circle of Safety) are și Skype, precum si alte numere de telefon în funcție de regiune.

Danemarca

Linia națională: 1888

Kvindehjemmet

Tel: 35 81 98 45

E-mail: kvh@kvindehjemmet.dk

Franța

În farmacii, puteți folosi codul “MASQUE 19”

Arrêtons les violences

Contactați 3919 – linie deschisă de luni până sâmbătă, 09:00 – 19:00.

Germania

În Germania, puteți folosi codul “MASKE 19” la farmacie.

Tel: 08000 116 016

De asemenea, puteți apela și la adăposturi pentru femei în Germania.


Suport în Frankfurt și împrejurimi

Beratungsstelle Frauennotruf
Tel: 069 70 94 94

Frauen helfen Frauen e.V
Tel: 06101 48311
Email: info@frauenhaus-ffm.de

Frankfurter Verein
Tel: 069 43 05 47 66
Email: beratung@frauenhaus-frankfurt.de

Italia

Telefono Rosa: 1522

Cabinete de asistență pentru victimele violenței

Centre antiviolență

Marea Britanie

Telefon pentru suport 24/7: 0808 2000 247

Ghid pentru a primi ajutor în cazul abuzurilor domestice, creat de către Guvernul Britanic.

În plus, puteți accesa suport și în farmaciile Boots.

Olanda

Campania guvernului olandez Huiselijk geweld

Tel: 0800-2000 

Lista centrelor Veilig Thuis (În siguranță acasă).

Spania

În Spania, puteți apela 016 sau 112, sau folosi codul ,,MASCARILLA 19″ în farmacii.

Suedia

Kvinnofridslinjen – linia națională pentru ajutor pentru femei
Tel: 020 50 50 50 

În plus, puteți apela 112 sau să folosiți codul “MASK 19” în farmacii.

SUA

National Domestic Violence Hotline

Tel: 1-800-799-7233


În România, puteți contacta Asociația pentru Libertate și Egalitate de Gen pentru a solicita ajutor.


Mulțumim membrilor USR Diaspora care au contribuit la crearea acestui ghid. În cazul în care cunoașteți resurse suplimentare, vă rugăm să nu ezitați să lăsați un comentariu cu mai multe detalii.

Dacă susțineți munca noastră, nu ezitați să faceți o donație sau să deveniți membru.

3
Rambursarea biletelor și a abonamentelor pentru călătoriile feroviare în Regatul Unit

Rambursarea biletelor și a abonamentelor pentru călătoriile feroviare în Regatul Unit

Cum pot românii din Marea Britanie să își ramburseze biletele și abonamentele de tren? Operatorii feroviari din Regatul Unit oferă posibilitatea călătorilor să fie rambursați pentru abonamentele de transport nefolosite în perioada carantinei. Procesul poate fi făcut online și nu este nevoie să mergeți la ghișeu.

Care sunt condițiile și cum puteți primi rambursarea?

Rambursarea poate fi făcută retroactiv până la data de 17 martie. Dacă ați călătorit după această dată, rambursarea se poate face până la data ultimei călătorii.

În cazul în care aveți un bilet electronic sau smartcard, puteți aplica online prin website-ul sau aplicația de telefon a companiei de unde ați cumpărat biletul.

Dacă aveți bilete anuale sau lunare printate, va trebui să aplicați pentru rambursare online. Verificați instrucțiunile oferite de companie. În general, va trebui să scrieți “Covid-19 refund” pe bilet, să îl tăiați în două, să îl fotografiați și să completați un formular online.

Puteți aplica în termen de 8 săptămâni de la data când biletul a fost valid.

Lista diferitelor companii de transport feroviar și instrucțiuni pentru rambursare

Ce sumă puteți primi?

Atenție, metoda de calcul a rambursărilor este mai complicată și diferă de la o companie la alta. De obicei, se va plăti și o taxă de administrație (aproximativ £10). Verificați dacă site-ul operatorului dumneavoastră are un calculator pentru rambursări sau contactați operatorul pentru a afla suma pe care o puteți primi.

Dacă aveți un abonament furnizat prin intermediul angajatorului dumneavoastră, luați legătura cu angajatorul înainte de a solicita rambursarea.

Rambursarea biletelor pentru o singură călătorie, tur-retur sau de tip carnet

În general, operatorii feroviari rambursează suma totală pentru toate călătoriile până pe 30 aprilie. Biletele trebuie să fi fost achiziționate înainte de 23 martie. Totuși, trebuie să aplicați pentru rambursare înainte de data călătoriei.

În mod normal, biletele preplătite în 5 sau 10 călătorii nu pot fi rambursate dacă o călătorie a fost deja folosită. Însă, puteți aplica pentru rambursări parțiale.

Pentru biletele cumpărate în avans, înainte de 23 martie, puteți solicita o rambursare înainte de data primei călătorii.

Cum puteți primi rambursare pentru transportul în Londra?

Puteți aplica online pentru rambursarea cardurilor Oyster în condițiile în care mai aveți:

  • cel puțin 6 săptămâni rămase pentru biletul anual,
  • 7 zile pentru biletul lunar, sau
  • 3 zile pentru cel săptămânal.

Termenul limită pentru a putea aplica este de 8 săptămâni de la data ultimei călătorii.

Site-ul Transport for London 

Rambursarea călătoriilor cu National Express

Începând cu 6 aprilie, National Express a suspendat toate serviciile cu autocarul. De la data de 1 iunie va fi programat un orar restricționat, însă poate fi supus modificărilor, conform îndrumării de la guvernul britanic.

Sunteți eligibili pentru a aplica online pentru rambursarea sau reprogramarea cursei, dacă aceasta a fost rezervată înainte de 31 mai.

Site-ul National Express

Surse suplimentare de informație

Articol The Guardian

Site-ul National Rail 

Regatul Unit: măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și salariați

1
Irlanda: Măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și salariați

Irlanda: Măsuri de sprijin economic pentru IMM-uri și salariați

De Ioana Gosman și Iulia Lupașcu

În urma crizei declanșate de epidemia de coronavirus, Irlanda a adoptat o serie de măsuri pentru a-și sprijini populația și economia, acestea vizând protecția IMM-urilor, a angajaților și a sectoarelor economice cele mai afectate de criză.

Sprijin guvernamental pentru ca firmele șă-și poată păstra angajații

–          Schema de garantare a creditelor oferă credite de până la 1 milion de euro pe o perioadă de până la 7 ani. Cererile de garantare se pot face prin AIB, Banca Irlandei și Banca Ulster. Mai multe detalii aici

–          IMM-urile pot accesa împrumuturi  de până la 50.000 euro prin Microfinance Ireland pe o perioadă de 3 ani. Nu se percep dobânzi pentru primele 6 luni și nu se percep costuri de procesare a împrumutului. Dobânda pentru restul de 30 de luni este între 4.5% și 5.5%. Se poate aplica pentru împrumut prin Local Enterprise Office sau direct prin microfinanceireland.ie.

–          Împrumuturi între 25.000 – 1.5 milion euro (primii 500.000 fără garanții) cu o dobândă maximă de 4% se fac prin SBCI sbci.gov.ie

–          Un fond de 200 milioane euro prin fondul Future Growth Loan Scheme care va fi eliberat în tranșe și va oferi suport pe termen lung pentru IMM-urile care au avut pierderi în urma crizei COVID-19.

–          Fondul de dezvoltare sustenabilă de până la 180 miloane de euro va fi oferit IMM-urilor cu 10 sau mai mulți angajați care au avut pierderi dar au fost solide financiar înainte de declanșarea crizei. Fondul este operat de Enterprise Ireland și oferă împrumuturi de până la 800.000 euro (măsură convenită cu EU în concordanță cu noile regului privind ajutorul de stat)

Impozite, taxe și alte servicii publice

–          Eșalonarea plății taxelor 

–          Ajutor pentru IMM-urile care întâmpină probleme de cash-flow 

–          Guvernul a acceptat sprijinul pentru întreprinderile afectate de COVID-19 prin  amânarea tarifelor comerciale .

–          Oficiul de înregistrare a companiilor a introdus modificări la obligațiile anuale de depunere a companiilor  pentru a ajuta companiile în timpul crizei COVID-19.

–          Departamentul de Afaceri, Întreprindere și Inovare a implementat un plan de contingență pentru a se asigura că sistemul Permise de angajare va continua să funcționeze în toate scenariile în timpul crizei COVID-19 ( Sistemul de Permis de angajare).

Ajutor pentru angajați

–          Schema națională de suport al angajaților 

–        Schemă de subvenționare a salariului permite angajaților ai căror angajatori au fost afectați de criză să primească suport substanțial direct de la angajator prin sistemul de asigurări sociale. Schema este operată de fisc și este de așteptat să dureze 12 săptămâni, începând cu 26 martie 2020. Mai multe detalii aici.

– până pe 4 Mai se va plăti fiecărui angajator 410 euro pentru fiecare angajat calificat. Nu se vor percepe taxe de la angajat pentru aceste sume, iar fiscul va returna angajatului impozitele plătite anul trecut în avans pentru veniturilor estimate să fie realizate în această perioadă.
– după 4 Mai plățile vor fi corelate cu venitul net al fiecărui angajat din luna anterioară declanșării crizei.

–          Plățile pentru șomaj se vor face în această perioadă în sumă de 350 euro pe săptămână. Măsura este accesibilă angajaților și lucrătorilor independenți care și-au pierdut locul de muncă datorită crizei. Cererile se fac aici 

–          Program redus de muncă este accesibil angajaților în firme care trebuie să reducă timpul de lucru al angajaților. Mai multe detalii aici 

Măsuri speciale pentru sectoare specifice

–          O nouă schemă de vânzare cu amănuntul online COVID-19 va fi administrată de Enterprise Ireland și va fi deschisă retailerilor care angajează peste 10 persoane. Dimensiunea totală a fondului va fi de până la 2 milioane EUR. Obiectivul schemei este de a sprijini companiile din sectorul de vânzare cu amănuntul autohton cu o prezență online preexistentă pentru a răspunde atât la cererea consumatorilor autohtoni cât și internaționali pentru o ofertă online competitivă. Subvențiile cuprinse între 10.000 și 40.000 de euro vor fi acordate în cadrul schemei concurențiale.

–          Întreprinderile de alimentație, băuturi și horticulturăProgramul de răspuns „Navigarea schimbării” de la Bord Bia, COVID-19, oferă o serie de suporturi pentru întreprinderile de alimentație, băuturi și horticultură afectate de COVID-19.

–          Sectorul turismului : Deoarece criza are un impact accentuat asupra sectorului turistic, Fáilte Ireland COVID-19 Business Support Hub  își orientează sprijinul pentru a răspunde la cele mai urgente provocări și amenințări ale întreprinderilor turistice.

–          Lucrători în lanțul de aprovizionare: Departamentul de Transport, Turism și Sport și Departamentul de Sănătate au pregătit  îndrumarea COVID-19 pentru lucrătorii în lanțul de aprovizionare . Îndrumările oferă acestor lucrători esențiali informații cu privire la activitatea lor continuă, importanța accesului la instalațiile sanitare și importanța menținerii tuturor elementelor lanțului de aprovizionare .

–          Protecția și îmbunătățirea comerțului cu amănuntul : INSA a publicat un Ghid pentru protecția și îmbunătățirea comerțului cu amănuntul COVID-19 pentru a ajuta retailerii să gestioneze continuitatea activității în timpul situațiilor de urgență COVID-19.

1